STRATEGI KOMUNIKASI DEPARTEMEN PRODUKSI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PROGRAM PAGI – PAGI DI NET TV

  • Muhtadin Maghribi Arsha Universitas Bina Darma
  • Desy Misnawati Universitas Bina Darma
Keywords: Communication Strategy, Program Quality, Television

Abstract

This study aims to find out and describe how the Communication Strategy of the Production Department in Improving the Quality of the Morning TV Program on NET TV. The research method used is qualitative, with a descriptive approach. The object of this research is to discuss the Strategy of the Production Department in Improving the Quality of the Pagi - Pagi TV Program on NET TV. Using Middleton (1980) Strategy & Communication Planning Theory that is analyzed is the program strategy with the POAC management approach, namely: Planning, Organizing, Actuating, and Controlling. The subjects in this study were the Executive Producer of the Pagi - Pagi Program, the Morning - Morning Program Producer, the Morning - Morning Creative Team, and the Pagi - Pagi Program Production Assistant. Data collection techniques used in this study were observation, interviews, documentation, and literature study. The results of the research are program planning strategies, program design strategies, content strategies, brainstroming strategies, target audience strategies, head to head strategies, preproduction strategies, production strategies, post-production strategies, HR strategies, and supervision strategies.

Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan bagaimana Strategi Komunikasi Departemen Produksi Dalam Meningkatkan Kualitas Program Pagi – Pagi Di NET TV. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitalif, dengan pendekatan deskriptif. Objek pada penelitian ini adalah membahas Strategi Departemen Produksi Dalam Meningkatkan Kualitas Program Pagi – Pagi Di NET TV. Menggunakan Teori Strategi & Perencanaan Komunikasi Middleton (1980) yang dianalisis ialah strategi program dengan pendekatan manajemen POAC, yaitu : Planning (perencanaan), Organizing (pengorganisasian), Actuating (pengendalian / pelaksanaan), dan Controlling (pengawasan / evaluasi).Subjek pada penelitian ini adalah Eksekutif Produser Program Pagi – Pagi, Produser Program Pagi – Pagi, Tim Kreatif Program Pagi - Pagi, dan Asisten Produksi Program Pagi – Pagi. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Hasil penelitian yaitu strategi perencanaan program, strategi desain program, strategi konten, strategi brainstroming, strategi target penonton, strategi head to head, strategi pra produksi, strategi produksi, strategi paska produksi, strategi SDM, hingga strategi pengawasan

References

-
Published
2017-09-03
How to Cite
Arsha, M., & Misnawati, D. (2017). STRATEGI KOMUNIKASI DEPARTEMEN PRODUKSI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PROGRAM PAGI – PAGI DI NET TV. Jurnal Inovasi, 11(2), 79-91. Retrieved from http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalinovasi/article/view/655
Section
Articles
Abstract viewed = 374 times
Download PDF : 1690 times