POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI MASA PANDEMI

  • Ilyun Navida Universitas Muria Kudus
  • Fina Fakhriyah Universitas Muria Kudus
  • Lintang Kironoratri Universitas Muria Kudus
Keywords: Parenting parents, Learning Motivation

Abstract

This study aims to explain the role of parenting in improving the learning motivation of grade VI students of SD 1 Rejosari during the pandemic.The research method used is mixed methods research. Data collection techniques include observation,interview and questionnaires,documentation, and the results of fields notes. The data analysis techniques used were interview and questionnaries. The results showed that: (1) parents of subject 1 applied permissive parenting and children’s learning motivation was in the low category, parents of subject 2 applied democratic parenting and children’s learning motivation was in high category, while parents of subject 3 applied permissive parenting and children’s learning motivations falls into the low category. (2) The supporting factors for parenting parents in increasing student motivation during the pandemic are in the form of parental attention in various ways for each child, while the inhibiting factors are parents, activities such as work and children’s conditions such as playing with peers, playing handphone, and, watching tv.

References

Adnan, Mohammad. (2018). Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Akhlak Anak dalam Pendidikan Islam, Jurnal Studi Keislaman, 4 (1), 67-81.
Bakar, Ince Prabu Setiawan. (2020). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V Di SD Inpres Tamalanrea II Makassar. Al Ghazali Journal, 3 (1), 39-46.
Creswell, Jhon W. (2010). Research Design, Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Jakarta: Pustaka Belajar.
Dasmo, Nurhayati, dan Marhento, Giri. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar IPA. Jurnal Formatif, 2 (2), 132-139.
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran.Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi Dalam Keluarga: Upaya Membangun Citra Membentuk Pribadi Anak. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fadhilah, Tri Nur., Handayani, Diana Endah & Rofi’an, (2019). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2 (2), 249-255.
Harianti, Rini dan Amin, Suci (2016). Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Curricula, 1 (2), 20-29.
Komsi, Dwi Noviana., Hambali, IM dan Ramli. M. (2018). Kontribusi Pola Asuh Orang Tua Demokratis, Kontrol Diri, Konsep Diri Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa. Jurnal PETIER, 1 (1), 55-61.
Kurnianto, Bagas dan Rahmawati, Ravita Deasy. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Masa Pandemi. Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), 1 (2).
Kusuma, Dimas Teja., Liestyasari, Siany Indria dan Rohmad, Zaini. (2017). Strategi Orang Tua Untuk Meminimalisisr Dampak Televisi Terhadap Anak di Kota Surakarta. SOSIALITAS, Jurnal Ilmiah PendSosAnt, 8 (1), 1-21.
Maknuni, Jauharil. (2020). Pengaruh Media Belajar Smartphone Terhadap Belajar Siswa di Era Pandemi Covid-19. Indonesia Education Administration and Leadership Journal (IDEAL), 2 (2), 94-106.
Masni, Harbeng. (2016). Peran Pola Asuh Demokratis Orang Tua Terhadap Pengembangan Potensi Diri dan Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 6 (1), 58-74.
Purandina, I Putra Yoga, dan Winaya, I Made Astra. (2020). Pendidikan di Lingkungan Keluarga Selama Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Cetta Jurnal Ilmu Pendidikan, 3 (2), 270-290.
Rumbewas, Selfia S., Laka, Beatus M. dan Meokbun, Naftali. (2018). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di SD Negeri Saribi. JurnalEduMathSains,2 (2), 201-212.
Simanullang, Awen Fingky., Sipayung, Regina dan Silaban, Patri Janson. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Kelas V SDN 155708 P.O MANDUAMAS 2. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6 (2), 209-213.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Syifa, Layyinatus., Setianingsih, Eka Sari & Sulianto, Joko. (2019). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3 (4), 527-533.
Tridhonanto, Al. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Uno, B. Hamzah. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta; PT Bumi Aksara
Published
2021-06-30
How to Cite
Navida, I., Fakhriyah, F., & Kironoratri, L. (2021). POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI MASA PANDEMI. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 14(1), 11–21. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v14i1.1366
Section
Articles
Abstract viewed = 1701 times
PDF : 1723 times