PENERAPAN METODE PROBLEM SOLVING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SDN 07 INDRALAYA UTARA
Abstract
This study aims to determine the improvement of student learning outcomes in Pendidikan Agama Islam subjects by applying the Problem Solving method. The research was conducted in Semester Ganjil 2019. This research was a Classroom Action Research (CAR which consisted of two cycles. Subjects in this study were sixth grade students of SD Negeri 07 Indralaya Utara, totaling 21 students. Data collection techniques used were observation and The results showed that in the first cycle, 66.67% of students obtained mastery learning in KKM 70. In Cycle II, mastery learning increased to 90.4% of students who achieved KKM 70. So, it can be concluded that learning using the Problem method Solving can improve student learning outcomes in Pendidikan Agama Islam subjects
References
Aqib, Zainal. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV. Yrama Widya.
Atmono, Dwi. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Kalimantan Selatan : Scripta Cendekia.
Fatimah, Siti. (2008). Modul Model-Model Pembelajaran SMP dan SMA. Palembang: Universitas Sriwijaya
Hamalik, Oemar. (2007). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.
Luqoni, Ahmad Fikri. (2018). Penerapan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Kompetensi Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fiqih di MtsN Pesanggaran Kabupaten Banyuwangi. Skripsi tidak dipublikasikan. Malang: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Maftuhatun, Ratna. (2016). Metode Problem Solving dalam Pembelajaran PAI di SD Muhammadiyah Demangan Yogyakarta. http://digilib.uin-suka.ac.id/.pdf. Diunduh pada tanggal 23 Maret 2020.
Misbahudin. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan Metode Problem Solving Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa (Studi Multi Kasus di SMP Negeri 1 Pogalan dan SMP Negeri 2 Pogalan Trenggalek). http://repo.iain-tulungagung.ac.id/7114/. Diunduh pada tanggal 10 April 2020.
Rahim, dkk. (2001). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta : Departemen Agama.
Soedarsono, FX. (2001). Pedoman Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana. (2010). Metode Statistika. Bandung: Transito.
Sukardi. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara.
Tafsir, Ahmad. (1992). Ilmu Pendidikan dalam Persfektif Islam. Bandung : Rosda Karya
PDF : 1619 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.