PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DAN PENGARUHNYA TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA
Abstract
This research aims to determine the effect of using powerpoint media in mathematics learning on student achievement in Madrasah Tsanawiyah Ogan Ilir. This research uses quantitative methods with quasi experimental research types. The population of the study was 221 people, students of class VIII at MTs Negeri 2 Tanjung Raja, Ogan Ilir District. The number of research samples were 72 people. The sampling technique in this study is a nonprobability sampling technique with a type of purposive sampling technique. Data collection techniques using the test model, namely pretest and posttest in the experimental class and the control class. Data were analyzed using simple linear regression analysis analysis techniques. The results showed that there was a significant influence on the use of powerpoint learning media in mathematics learning on student achievement in MTs Negeri 2 Tanjung Raja, Ogan Ilir District.
References
Arikunto, Suharsimi. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Ario, M. (2017). Perbandingan Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis antara Pembelajaran Berbasis Masalah dan Penemuan Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), Vol. 1(2), hal. 56-63.
Asfar, A. M., & Aspikal. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Connecting Extending Review (CER) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika. Bone : Seminar Nasional Riset Inovatif, (hal. 621-630).
Buntoro, G. A., Ariyadi, D., & Astuti, I. P. (2018). Pemanfaatan E-Learning Quipper School oleh Guru dan Siswa untuk Optimalisasi Pembelajaran di MAN 1 Ponorogo. JPKM, 3(2), 157-167.
Dahlia, B., Tandililing, E., & Suratman, D. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Menggunakan Pendekatan Saintifik dan Pendekatan. CTL. 1-14.
Dona Fitriani . (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Power Point terhadap Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas X SMA Gajah Mada Bandar Lampung Tahun Ajaran 2016/2017. Bandar Lampung: JURNAL FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNILA, Vol.5.No.8. https://jurnal.fkip.unila.ac.id/nju/index.php/jurnal/article/view/14329.Diaskes pada 30 Desember 2019.pukul 20.00 WIB.
Fatimah. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Adobe Flash Profesional CS6 Pada Materi Gula Dan Hasil Olahnya Untuk Siswa Kelas X Jasa Boga SMK Negeri 1 Sewon. Jurnal online ePrint@UNY. http//eprints.uny.ic.id diakses pada 30 November 2019, pukul 20.00 WIB.
Gumawang, A. (2007). Belajar Otodidak Word, Excel, Power Point XP. Bandung: Informatika.
Iguna, S. (2017). Effectiveness of Quipper School and Web Blog Media to Increase Geographic Learning Result at Class XI in MAN of Special Region of Yogyakarta. 468-477.
Nasution. (2006). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nirmawati, Tarman Andi Arief. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Power Point Terhadap Miinat Dan Kemampuan Membaca Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar. Vol. 3. No. 1/2018.
Solihatin, Etin. (2012). Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Bumi Aksara.
Srimaya. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Biotek, 5(1), 53-68.
Sudiantini, D. & Shinta, N.D. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, Vol. 11 No. 1. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/issue/view/354diakses pada 30 Desember 2019, pukul 20.00 Wib.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif-Kualitatif Dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
-------------. (2013). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI No. 22 (2006).Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menenagah.
Permatasari, A. A. (2014). The Influence of Powerpoint Multimedia Usage to Increase Students Short Story Writing Skill in Indonesian Language Learning. Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 1 hal. 19-23
PDF : 3277 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.