PENGEMBANGAN BAHAN AJAR METODOLOGI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI PGMI FITK UIN RADEN FATAH PALEMBANG

  • Hani Atus Sholikhah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Tutut Handayani Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
Keywords: Teaching Materials, Language, Indonesian Language Learning, Research and Development

Abstract

The aims of this study were (1) designing teaching materials "Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia"; (2) implementing valid operational procedures for teaching materials "Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia"; (3) carry out practical operational procedures for teaching materials "Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia", (4) analyze the effectiveness of teaching materials "Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia". Collecting research data using observation, questionnaires, and interviews. Research and development of teaching materials "Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia" uses the Tessmer development model. From the results of expert validation, one to one trials, and field trials at PGMI UIN RF Palembang, it was found that the teaching materials developed were valid and effective. The effectiveness of the use of "Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia" teaching materials can be seen in student learning outcomes. From the results of the evaluation, the mean value is greater than SKKNI, which is 83> 70 / C

References

Brown, H. Douglas. (2008). Pinsip Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa. Dialihbahasakan oleh Noor Cholis dan Yusi Avianto Pareanom. Jakarta: Pearson Education Limitted.
Dick, Walter; Lou Carey; James O. Carey. (2005). The Systematic Design of Instruction. Boston: Pearson.
Ellis, Rod. (1994). The Study of Second Language Acquisition. England: Oxford University Press.
Hadley, Alice Omoggio. (1993). Teaching Language in Context. Boston: Heinle& Heninly Publidhers.
Hymes, D.H. (1972).On Communicative Competence In: J.B. Pride and J. Holmes (eds) Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth: Penguin, pp. 269-293.
Kemdikbud. (2007). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Tahun 2003. Jakarta: Sinar Grafik
Kimble, Gregory A. & Norman Garmezy. (1963). Principles of General Psychology. New York: Ronald Press Co.
Laisaroh, Anggri, dkk. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Cerita Anak dengan Pendekatan Saintifik pada Subtema Keberagaman Makhluk Hidup di Lingkungan. Jurnal Pedadidaktika. 2 (1), 77—92.
Nastiti, Ajeng Retno. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Pembelajaran Teks Deskriptif Peristiwa Budaya di Kabupaten Semarang. Skripsi. Semarang: Jurusan Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas Bahasa dan Seni, UNNES.
Saptriani, Iranda. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Selalu Berhemat Energi Berbasis Nilai-Nilai Keislaman di Kelas IV. Skripsi. Palembang: Jurusan PGMI, FITK UIN Raden Fatah Palembang.
Sholikhah, Hani Atus. (2014). Implementasi Penggunaan Bahasa Indonesia yang Baik dan Benar pada Mahasiswa Universitas Sriwijaya. Jurnal JIP PGMI, Vol.1 No.1.
---------------------------. (2016). Problematika Penggunaan Bahasa Indonesia yang Baik dan Benar pada Mahasiswa UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal JIP PGMI, Vol.3 No.2.
---------------------------. (2018). Pengembangan Desain Pembelajaran Berbasis Reasoning Analisis pada MK Metodologi Bahasa Indonesia MI. Jurnal Primary. 10 (2), 97—106

----------------------------. (2020). Pengembangan Bahan Ajar MK Materi Bahasa Indonesia MI Berbasis Pendekatan Struktural. Palembang:UIN Raden Fatah. Vol.2.No.2,https://journal.iainsamarinda.ac.id/index.php/SAJIE/article/view/2163
Syaodih, dkk. (2002). Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Wijayanto, Rindang & Rusgianto Heri Santoso. (2018). “Pengembangan Bahan Ajar Matematika dengan Pendekatan Problem Solving Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah”. Jurnal Pendidikan Matematika. 7(3), 95—104.
Published
2020-12-23
How to Cite
Sholikhah, H., & Handayani, T. (2020). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR METODOLOGI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI PGMI FITK UIN RADEN FATAH PALEMBANG. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 13(2), 11–23. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v13i2.1151
Section
Articles
Abstract viewed = 768 times
PDF : 609 times