ANALISIS PERHATIAN ORANG TUA SELAMA PEMBELAJARAN DARING TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA

  • Shofi Fatmala Universitas Muria Kudus
  • Henry Suryo Bintoro Universitas Muria Kudus
  • Sekar Dwi Ardianti Universitas Muria Kudus
Keywords: Parents Attention, Mathematical Comprehention Skills

Abstract

online learning, factors that affect parents attention and the role of parents attention to students mathematical comprehention skills. This research uses data collection techniques in the form of observations, interviews, and documentation. Data analysis used in this research is qualitative descriptive data analysis. In this study, it was found that, 1) where most of parents pay attention to stundent, 2) The factors that affect the attention of parents are, (a) the presence of desire / need, (b) strong lack of stimulus, (c) busy activities / work, (d) physical condition, (e) mental and surrounding atmosphere, (f) the educational ability of parents. 3) Students have sufficient mathematical comprehention skills. Parents attention is only one of the factors that affect students mathematical comprehention skills, another factor is the existence of internal factors and external factors.

References

Alan, U.F. dan Afriansyah. (2017). “Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition dan Problem Based Learning”. Jurnal Pendidikan Matematika. 11(1), 68-78.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.
Kemdikbud. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Koyimah, Eliyana. 2016. Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas V SD N Gugus Ki Hajar Dewantara Kabupaten Semarang. Skripsi. Tidak diterbitkan. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Semarang: Semarang.
Martsiswati, E. dan Suryono. (2014). “Peran Orang Tua dan Pendidik dalam Menerapkan Perilaku Disiplin terhadap Anak Usia Dini”. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat. 1(2), 187-198.
Oktoviani, V., Widoyani, W.L., Ferdiyanto, F. 2019. “Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel”. Jurnal Edumatica. 9(1), 39-45.
Safitri, T., Sucipto, Henry S.B. (2018). Penerapan Model Jigsaw Berbantu Permainan Ultra 3D untuk Peningkatan Pemahaman Matematis. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 110-121.
Satiadarma, Monty. 2001. Persepsi Orang Tua Membentuk Perilaku Anak: Dampak Pygmalion di dalam Keluarga. Jakarta: Pustaka Populer Obor.
Setyosari, Punaji. 2012. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Prenada Media Group.
Silahuddin. (2015). Penerapan E-LEARNING dalam Inovasi Pendidikan. Jurnal Imiah CIRCUIT, 1(1), 48-59.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Suryabrata, Sumadi. 2014. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Rajawali Pers.
Published
2021-06-30
How to Cite
Fatmala, S., Bintoro, H., & Ardianti, S. (2021). ANALISIS PERHATIAN ORANG TUA SELAMA PEMBELAJARAN DARING TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 14(1), 01–10. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v14i1.1365
Section
Articles
Abstract viewed = 1075 times
PDF : 1034 times