MANAJEMEN PENDIDIKAN KHUSUS ANAK TUNAGRAHITA SEKOLAH LUAR BIASA NEGERI OGAN ILIR SUMATERA SELATAN
Abstract
This study used descriptive qualitative method. Data collection was done by interview, observation, and documentation. Data analysis techniques were carried out through data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results show that the success of educational management applied to mentally retarded children cannot be separated from the existence of a good management process, namely from the planning process, organizing process, implementation process, and control process. The supporting factors for implementing such management include local government support, an adequate organizational structure, and the ability of teachers and parental support. While the inhibiting factors from the application of such management are the condition of mentally retarded students who have different characteristics, the location of the school is far from public roads, and the entry of students with different disabilities from other mentally retarded students
References
Agus, Taufik, dkk. (2011). Pendidikan Anak di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik, Edisi Revisi VI. Jakarta : PT Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2008). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media F. Ilmu Pendidikan UNY.
Bitar. (2020). Manajemen Pendidikan – Pengertian, Tujuan, Fungsi, Prinsip, Manfaat, Ruang Lingkup, Para Ahli. https://www.gurupendidikan.co.id/manajemen-pendidikan/. Diunduh 10 november 2020.
Bruno, dkk. (2012). Classroom Management of Mental Retardation. Department of Educational Psychology. Guidance and Counselling Faculty of Education. University of Port Harcourt . Nigeria: International Journal
Daroni, Ali, Gangsar, Gina Solihat dan Abdul Salim. (2018). Manajemen Pendidikan Khusus di Sekolah Luar Biasa Untuk Anak Autis. https://ejournal.uksw.edu/kelola/article/view/1890. Diunduh 10 November 2020.
di Sekolah Dasar. Kelola Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 59-71.
Hamalik, Oemar. (2007). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Mailani, E.(2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Pecahan melalui Permainan Monopoli Pecahan. Jurnal Handayani PGSD FIP UNIMED, 4(1), 1-14.
Mantja, W. (2016). Manajemen Pendidikan dalam Era Reformasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 87-96.
Maria, E & Sediyono, E. (2017). Pengembangan Model Manajemen Pembelajaran Berbasis TIK.
Muhadjir, Noeng. (1996). Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi Ke-3. Rake Sarasin: Yogyakarta.
Mumpuniarti. (2007). Pembelajaran Akademik Bagi Tunagrahita. Yogyakarta: FIP UNY.
Noordyana, M. A. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Pendekatan Metacognitive Instruction. Jurnal Pendidikan Matematika
Nopprima, Arie Laili, Sumadi Sumadi, Riswanti Rini.(2013). Manajemen Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Http://Jurnal.Fkip.Unila.Ac.Id/Index.Php/Jmmp/Article/View/3978, Diunduh 11 November 2020.
Poerwandari, E. K. (2005). Pendekatan kualitatif untuk penelitian perilaku manusia (edisi.Ketiga). Depok: LPSP3 Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.
Raharja, D. (2006). Pengantar Pendidikan Luar Biasa. University of Tsukuba.
Rochyadi, E. dan Alimin, Z. (2005). Pengembangan Program Pembelajaran Individual Bagi Tunagrahita. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Somantri. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama. STKIP Garut, 5(2), 120-127.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wati, Ery. (2014). Manajemen Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Negeri 32 Kota Banda Aceh. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/didaktika/article/view/508. Diunduh 11 November 2020.
Widodo, A., Waridin, & Maria, K. J. 2011. Analisis Pengaruh Pengeluaran Pemerintah di Sektor Pendidikan dan Kesehatan terhadap Pengentasan Kemiskinan melalui Peningkatan Pembangunan Manusia di Provinsi Jawa Tengah. Jurnal Dinamika Ekonomi Pembangunan, 1(1), 25-42.
Wijaya, A. (2013). Teknik Mengajar Anak Tunagrahita (Disabilitas Inteligensi Gangguan Intelegtual). Yogyakarta: Imperium
Yusnita, Mira. (2016). Rumusan Program Pembelajaran Keterampilan Merawat Diri bagi Anak Tunagrahita Sedang di SLB X Palembang. Universitas Pendidikan Indonesia repository.upi.edu.perpustakaan.upi.edu. Diunduh 9 November 2020.
PDF : 1649 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.