PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SPARKOL VIDEOSCRIBE UNTUK MENULIS TEKS FABEL KELAS VII SMP NEGERI 42 PALEMBANG

  • Supriyadi Supriyadi
  • Yenni Lidyawati
  • Al Majid
Keywords: Development, Media, Fable, Sparkol VideoScribe

Abstract

This study aims to determine the needs of teachers and students for fable text learning media using Sparkol Videoscribe, designing learning media, and appropriate learning media. This study uses research and development methods using research and development steps Sugiyono. Data collection techniques in this study used interview techniques, questionnaires, and assessment sheets. The source of the data for this research is the seventh grade students of SMP Negeri 42 Palembang. The results of the study are that teachers and students need learning media based on Sparkol VideoScribe to foster students' motivation and interest in writing and help students learn independently. The developed media includes general structure, linguistic features, and steps to write a fable text. The learning media validity test was validated by media experts with a score of 3.50, material experts with a score of 3.67, and linguists with a score of 3.00 with a maximum score of 4.00. Based on the results of the research, the learning media for writing fables based on Sparkol Videoscribe is feasible and suitable to be tested in learning to write fables.

References

Anwar, M. R. A., Subadiyono, & Masri, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Keterampilan Menulis Naskah Drama Siswa Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1), 141–151.

Kusumaningrum, D. S. (2017). Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas V Sdn Pelem 2 Ngawi. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3).

Lestari, A. S. (2018). Meningkatkan Kreativitas dan Kemampuan Menulis Cerita Fabel Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Media Gambar Seri Bagi Siswa Kelas VII D SMP Negeri 5 Surakarta. Pendidikan Dwija Utama.

Lestari, T. P., Widagdo, A., & April, D. (2015). Indonesia di SDN Sekaran 02 Semarang ditemukan ketrampilan menulis narasi pada anak masih belum optimal . Beberapa Berdasarkan Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003 dalam pasal 33 disebutkan bahwa bahasa Indonesia sebagai bahasa neg. 4(5).

Nuzula, K., Ernalida., & Kasmansyah. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk Cd Interaktif Materi Pembelajaran Berita Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Indralaya Selatan. Universitas Sriwijaya.

Ramodhona, S., Nurhayati, & Nurbaya. (2017). Pengaruh model information search terhadap kemampuan menulis karangan ekspositif. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia.

Setyosari, P. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Prenadamedia Group.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In CV Alfabeta. https://doi.org/https://doi.org/10.3929/ethz-b-000238666.

Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Wulandari, D. A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Sparkol Videoscribe Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Cahaya Kelas Viii Di Smp Negeri 01 Kerjo Tahun Ajaran 2015 2016. Unnes.
Published
2022-12-17
How to Cite
Supriyadi, S., Lidyawati, Y., & Majid, A. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SPARKOL VIDEOSCRIBE UNTUK MENULIS TEKS FABEL KELAS VII SMP NEGERI 42 PALEMBANG. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(2), 85–100. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v15i2.2117
Section
Articles
Abstract viewed = 190 times
PDF : 202 times