EVALUASI MODEL CIPP PADA MATA PELAJARAN DESAIN GRAFIS PERCETAKAN KOMPETENSI KEAHLIAN MULTIMEDIA
Abstract
The goal of this study is to gain an overview of the implementation of graphic design learning to print multimedia expertise competencies in SMK Negeri 2 Jambi City from context, input, process, and product perspectives. This is an evaluative study that employs qualitative methods. This method was chosen by the researchers based on their understanding of the evaluation of learning implementation using the CIPP model in graphic design subjects printing multimedia expertise competencies. This study used 8 people as data sources: 5 students and 3 teachers. Data collection techniques such as observation and interviews are used, and data is analyzed using descriptive methods. The findings of the study, which are based on context, input, process, and product aspects, improve students' ability to design printing graphics and are useful in the development of 21st century learning skills and the achievement of multimedia expertise competencies.
References
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto. (2016). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto. S & jabar. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. Pedoman Teoretis Praktis Bagi Mahasiswa Dan Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Creswell, J.W. (2010). Research Desain: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan Mixed. Ketiga. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Djohar, A. (2003). Pengembangan Model Kurikulum Berbasis Kompetensi Sekolah Menengah Kejuruan: Studi Pada Sekolah Menengah Kejuruan Program Keahlian Teknik Mesin Perkakas. Disertasi Doktor pada Program Pascasarjana UPI, Bandung: Tidak diterbitkan.
Ichsan, M. (2018). Evaluasi Pelaksanaan Program Pembelajaran PAI Kelas VII dengan Model CIPP (Context, Input, Process, Product) di SMP Al-Kautsar Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
Isnan, J. (2016). Evaluasi Program Ekstrakulikuler Jurnalistik Menggunakan Model Context, Input, Process Dan Product (CIPP) Pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Pati. Universitas Negeri Semarang.
Kusrianto, A. (2007). Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Andi Offset.
Madaus, G., F, Scriven, M., S,& Stufflebeam, D., L. (1993). Evaluation Models, Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Boston: Kluwer-Nijhoff Publishing.
Maksum, A. (2012). Metodologi Penelitian Dalam Olahraga. Surabaya: Unesa University Press.
Mawarsari, V. D., & Prihaswati, M. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Model CIPP Pada Kejar Paket B Kota Semarang. Semarang: Prosiding Seminar Nasional & Internasional.
Miller, L. (2001). Competency Frameworks In UK Organization. London: CIPD.
Munir. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi Dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Putra, O. (2020). Evaluasi Program Pembelajaran Tematik Menggunakan Model CIPP (Context, Input, Process, Product) Di Sekolah Dasar Negeri Mangunsari 01 Gunung Pati Semarang. 51–66. Universitas Negeri Semarang
Ristekdikti. (2015). Paradigma Capaian Pembelajaran. Dokumen 005. Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan.
Spencer, L. (1993). Competence at Work, Models For Superior Performance. Canada: John Wiley & Sons, Inc.
Stufflebeam, D.L.,& Shinkfield, A.J. (2007). Evaluation Theory, Models, and Application. San Francisco: Jossey-Bass.
Sudarmanto. (2009). Kinerja Dan Pengembangan Kompetensi SDM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. 2nd ed. edited by Sutopo. Bandung: Alfabeta.
Sukirno. (1997). Implementasi Kurikulum Politeknik Dalam Rangka Mempersiapkan Kemampuan Lulusan Yang Adaptabel Terhadap Tuntutan Kerja Di Lingkungan Industri.Disertasi. Bandung: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Bandung.
Sutopo, A., H. (2012). Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suyanto, M. (2003). Multimedia Alat Untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing. Yogyakarta: Andi Offset.
Tayibnapis, F. (2000). Evaluasi Program. Jakarta: Rineka Cipta.
PDF : 342 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.