STRATEGI MANAJEMEN PEMBELAJARAN DALAM MENUMBUHKAN RASA INGIN TAHU PESERTA DIDIK DI ERA NEW NORMAL

  • Ririk Woro Hapsari Universitas Sebelas Maret
  • Marmoah Marmoah
Keywords: Curiosity, Learning Strategy, New Normal

Abstract

In learning process, high curiosity can encourage students' interest in learning to find out what they don't know and provide meaningful learning. This study aims to describe the strategy of the education unit in fostering the curiosity of students in the new normal using SWOT analysis. The research method in this study is qualitative with data collection techniques using observation, interviews, and documentation. SWOT analysis is used to analyze SWOT factors to determine learning strategies. Data analysis was divided into stages of data collection, analysis, and conclusion. The research subjects included teachers and students. Based on the results of the SWOT analysis, the strategies that can be applied by school units are by applying constructivism learning methods and models such as inquiry and CTL.

References

Asmoro, B. P., & Mukti, F. D. (2019). Peningkatan Rasa Ingin Tahu Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Model Contextual Teaching and Learning Pada Siswa Kelas Va Sekolah Dasar Negeri Karangroto 02. Abdau: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 115–142. https://doi.org/10.36768/abdau.v2i1.28
Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran No Title. 5(2), 163–188.
Jamila, Ahdar, & Natsir, E. (2021). Problematika Guru dan Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di UPTD SMP Negeri 1 Parepare. L Ma’ Arief: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 3(2), 101–110. https://ejurnal.iainpare.ac.id/index.php/ALMAARIEF/article/view/2346
Jurusan, S., Guru, P., & Dasar, S. (2020). Peningkatan Rasa Ingin Tahu Siswa Melalui Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl) Improving Students’ Curiosity Through Contextual Teaching and Learning (Ctl) Approach. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi, 3, 2020. https://encryptedtbn0.gstatic.com/
Laelasari, I., & Adisendjaja, Y. H. (2018). Mengeksplorasi Kemampuan Berpikir Kritis Dan Rasa Ingin Tahu Siswa Melalui Kegiatan Laboratorium Inquiry Sederhana. Thabiea : Journal of Natural Science Teaching, 1(1), 14. https://doi.org/10.21043/thabiea.v1i1.3879
Raharja, S., Wibhawa, M. R., & Lukas, S. (2018). Mengukur Rasa Ingin Tahu Siswa [Measuring Students’ Curiosity]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(2), 151. https://doi.org/10.19166/pji.v14i2.832
Roro, R., Veronicatama, A., Ramli, M., & Sari, D. P. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Kelas Xi Mia 8 Sma Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2014 / 2015 Implementation of Inquiry Learning Model To Enhance Student Curiosity on Reprod. 5.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Silmi, M., & Kusmarni, Y. (2017). Menumbuhkan Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Media Puzzle. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 6(2), 230–242. https://doi.org/10.17509/factum.v6i2.9980
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suryantari, N. M. A., Pudjawan, K., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Benda Konkret Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. International Journal of Elementary Education, 3(3), 316. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19445
Yantoro, Y. (2017). Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dengan Menggunakan Metode Pemecahan Masalah Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 90–105. https://doi.org/10.22437/gentala.v2i1.6820
Asrori, M. 2013. Pengertian, Tujuan dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran .Madrasah, 5 (2), 163-188
Rochman, I. 2019. Analisis SWOT dalam Lembaga Pendidikan. AL-IMAN: Jurnal Keislaman dan Kemasyarakatan, 3 (1), 36-52
Yantoro, Syari, I. P. 2017. Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dengan Menggunakan Metode Pemecahan Masalah D Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2 (1), 90-105
Triyani. 2019. Keefektivan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Rasa Ingin Tahu Mahasiswa. Jippk, 4 (1), 169-175
Ningrum, C. H. C., Fajriyah, K., Budiman, M. A. 2019. Pembentukan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Kegiatan Literasi. Ivcej, 2 (20), 69-78
Wardana, R. I. 2016. Analisis Swot Sekolah Sepakbola Hayam Wuruk Kabupaten Trenggalek. Jurnal Kesehatan Olahraga, 6 (2), 168-174
Veronicatama, R. R. A., Ramli, M., Sari, D. P. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Kelas Xi Mia 8 Sma Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Bio-Pedagogi, 5 (2), 26-30
Arini, N. K. A.D., Murda, I. N., Agustiana, I. G. A. T. 2020. Korelasi Antara Rasa Ingin Tahu Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar Ilmu, 25 (1), 20-31
Silmi, M., Kusmarni, Y. 2017. Menumbuhkan Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Media Puzzle. Factum, 6 (2), 230-242
Suparlan. 2019. Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran . Islamika: Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 1 (2), 78-88
Published
2022-12-17
How to Cite
Hapsari, R., & Marmoah, M. (2022). STRATEGI MANAJEMEN PEMBELAJARAN DALAM MENUMBUHKAN RASA INGIN TAHU PESERTA DIDIK DI ERA NEW NORMAL. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(2), 134–144. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v15i2.2121
Section
Articles
Abstract viewed = 231 times
PDF : 191 times