INTEGRASI NILAI-NILAI MULTIKULTULAR DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DI SMA PGRI 1 PALEMBANG

  • Novidia Rahmawati Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • El Zamzami Cori Saputro Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Saipul Annur Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Muyasaroh Muyasaroh Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
Keywords: Integration, Multicultural Values, and PAI Learning

Abstract

This paper discusses and analyzes the Integration of Multicultural Values ​​in Learning Islamic Religious Education (PAI) at SMA PGRI 1 Palembang. Data collection methods or techniques used by researchers using observation, documentation, interviews. Data analysis in this study uses data reduction techniques, data presentation, data withdrawal, and conclusion drawing. This type of research is qualitative research.  As well as the validity test used by researchers using triangulation. The results of the study, that the integration of multicultural values in PAI learning has a great impact on preventing undersirable things from happening, such as bullying.

References

Adisusilo, Sutarjo. Pembelajaran Nilai Karakter: Konstruktivisme dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2012.
Azra, Azyumardi. Merawat Kemajemukan, Merawat Indonesia. Yogyakarta: Kanisius, 2007.
Banks, James A. Banks and Cherry A. McGee. Multicultural Education: Issues and Perspective. VII. USA: Wiley & Sons, Inc, 2010.
Depdiknas, Pusat Bahasa. Kamus Besar Bahasa Indonesia. 3 ed. Jakarta: Balai Pustaka, 2003.
Dr.E.Mulyasa, M.Pd. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
Haryanti, yuyun Dwi. “INTERNALISASI NILAI KERJASAMA DALAM MODEL PROJECT BASED LEARNING.” Jurnal Pendidikan Dasar Vol. 1, No. 1, 2020.
Hasan, Muhammad Tholhah. Pendidikan Multikultural sebagai Opsi Penanggulangan Radikalisme. Malang: Universitas Islam Malang, 2016.
Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan. Silabus Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti SMA/MA/SMK/MAK. Revisi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2016.
Khaldun, Ibnu. Muqaddimah Ibn Khaldun. Diedit oleh Ahmadie Thoha. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2000.
M.D, Mahfud. Demokrasi dan Konstitusi di Indoenesia. Yogyakarta: liberty, 1993.
Malla, Hamlan Andi Baso. “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Humanistik Dalam Membentuk Budaya Toleransi Peserta Didik Di SMA Negeri Model Madani Palu, Sulawesi Tengah.” Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan 11, 2017. doi:https://doi.org/10.18326/infsl3.v11i1.163-186.
Mashuri, Saepudin. “INTEGRASI NILAI MULTIKULTURAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI DAERAH PASCA KONFLIK (Studi Multisitus di SMKN 1 dan SMAN 3 Poso Sulawesi Tengah).” Mahasiswa Program Doktor Program Studi PAI Multikultural, 2021. doi:http://dx.doi.org/10.33474/multikultural.v5i1.10321.
Mestika, Zed. Metode Penelitian kepustakaan. Jakarta: Yayasan Bogor Indonesia, 2004.
Muntholi’ah. Konsep Diri Positif Penunjang Prestasi PAI. semarang: Gunungjati dan Yayasan al-Qalam, 2002.
Ngainum Naim dan Achmad Sauqi. Pendidikan Multikultural Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2010.
Poerwadarminta. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2007.
Race, Ricard. Multiculturalism and Education: Comtemporary Issues in Education Studies. Great Britain: Continuum, 2011.
Sagala, Syaiful. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2003.
Saifuddin. Metode Penelitian. Yogayakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Salsbury, Bruce M. Mitchell and Robert E. Encyclopedia of Multicultural Education. London: Greenwood Press, 1999.
Sarjono. Panduan Penulisan Skripsi. yogjakarta: Jurusan Pendidikan Agama Islam, 2008.
Sholeh, Abdul Rahman. Pendidikan Agama dan pengembangan untuk Bangsa. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2005.
Walzer, Michael. On Toleration Castle Lectures in Ethics, Politics, and Economics. New York: Yale University Press, 1997.
Yudiana, Desti Siti Khoiriah danYunyun. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (Tgt) Terhadap Pembentukan Nilai-Nilai Kerjasama Dalam Pembelajaran Permainan Hoki.” Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Volume 1 Nomor 1., 2016.
Published
2022-12-23
How to Cite
Rahmawati, N., Cori Saputro, E., Annur, S., & Muyasaroh, M. (2022). INTEGRASI NILAI-NILAI MULTIKULTULAR DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DI SMA PGRI 1 PALEMBANG. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(2), 145–158. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v15i2.2136
Section
Articles
Abstract viewed = 359 times
PDF : 301 times