SUPERVISI AKADEMIK ONLINE: ANALISIS KEKUATAN DAN KELEMAHAN DALAM PEMBINAAN LANJUT GURU UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN

  • Matius Eko Suprianto Universitas Negeri Malang
  • Ali Imron Universitas Negeri Malang
Keywords: supervision academic online, strengths, weaknesses

Abstract

This research aims to analyze online-based academic supervision of school principals. Academic supervision is a form of supervision and further guidance to improve and help develop teacher competence in learning using web or ICT. Academic supervision media is selected and implemented to answer various challenges that arise; geographical location, limited implementation time, number of supervisors, delayed schedules, and utilization of the digital era. This research method uses literature review based on appropriate book sources and previous studies that have been published nationally, especially articles published in the last three years (2021-2023). The results show that online academic supervision has a positive effect in answering existing problems, facilitating the implementation of supervision, helping to increase teacher competency regarding technological advances, and a flexible coaching model on teacher competency. Another dimension of online academic supervision allows direct relationships or contact between supervisors and teachers to be lost, internet network access that is less than optimal makes supervision hampered, and problems for supervisors and teachers in implementing supervision

References

Akhmad, F. A. P. (2022). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI SD di Kecamatan Tambun Selatan. PARAMETER, 7(1), 26–40.

Amiruddin, A. (2018). Urgensi Pengembangan Supervisi Elektronik Berbasis Website bagi Pengawas Pendidikan Agama Islam di Lingkungan Kementerian Agama Kabupaten Sumenep. Kariman: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 6(2), 171–182.

Br Sembiring, S., & Kurniawan, M. (2022). Pengembangan Instrumen Elektronik Supervisi Akademik Berbasis Spreadsheet untuk Jenjang TK. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5220–5232.

Bukhari, M. (2022). Pengembangan Supervisi Elektronik untuk Meningkatkan Kinerja Guru di SD Negeri 02 Percontohan Bukittinggi Sumatera Barat. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 89–96.

Darma, S. (2007). Supervisi Pendidikan dan Peningkatan Profesionalisme Guru. Dirjen PMPTK.

Dibyantoro, S. S. (2017). Manajemen Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kinerja Guru Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan SMK di Kecamatan Sewon Kabupaten Bantul. Utile: Jurnal Kependidikan, 3(2), 126–137.

Glickman, C. D. (1981). Developmental Supervision: Alternative Practices For Helping Teachers Improve Instruction. ERIC.

Guntoro, D., & RC, A. R. (2016). Pengembangan Model Supervisi Akademik Berbantuan E-Supervision Berbasis Web. Educational Management, 5(2), 122–128.

Handayani, I., Kusumahati, H., & Badriah, A. N. (2017). Pemanfaatan Google Spreadsheet Sebagai Media Pembuatan Dashboard pada Official Site iFacility di Perguruan Tinggi. Sisfotenika, 7(2), 177–186.

Ma’ayis, S., & Haq, M. S. (2022). Implementasi Model Supervisi Akademik Digital (E-Supervisi) Di Era Pandemi Covid-19.

Mahlopi, M. (2022). Supervisi Pendidikan Era Teknologi 5.0. ADIBA: Journal of Education, 2(1), 133–141.

Marismania, N. (2020). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Mengajar Melalui Kegiatan Supervisi Akademik Dengan Teknik Individual Di SD Binaan Kecamatan Situbondo Kabupaten Situbondo Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Edukasi Gemilang (JEG), 5(3), 64–71.

Messi, M., Sari, W. A., & Murniyati, M. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 114–125.

Muta’ali, A. (2023). Model Supervisi Akademik Berbasis Digital Bagi Pengawas Madrasah di Kab. Cirebon. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2).

Noviarti, E. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Pengelolaan Proses Pembelajaran Melalui Pelaksanaan Supervisi Akademik Menggunakan Teknik Classroom Visition Di SD 54 Geragahan Kecamatan Lubuk Basung Kabupaten Agam Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Edukasi New Normal (JENN), 2(4), 57–64.

Nugrahani, I. S. (2022). Pelaksanaan Supervisi Akademik Secara Online Dengan Studi Kasus Supervisi Di SMP Anak TerangSalatiga.

Nurwati, B. (2022). Kegiatan Supervisi Kepala Sekolah dengan Teknik Group Discussions Secara Daring untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Soal Tes Hasil Belajar Di SDN Pesantren Kabupaten Jombang. Jurnal Simki Pedagogia, 5(1), 56–66.

Permendiknas Nomor 16 Tahun (2007). Permendiknas No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Permendiknas.

Permendikbud Nomor 16 Tahun (2017). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 16 Tahun 2017 tentang Layanan Informasi Publik di Lingkungan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Prilianti, R. (2020). Model Supervisi Akademik Berbantuan Elektronik bagi Pengawas Madrasah di Provinsi Jawa Tengah. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 3(1), 671–682.

Ramadhan, A. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Di Kabupaten Majene. Journal of Educational Science and Technology, 3(2), 136–144.

Renata, R., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The influence of headmaster’s supervision and achievement motivation on effective teachers. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(4), 44–49.

Samsu, R., Hardyanto, W., & Sudana, I. M. (2017). Efektifitas Model Supervisi Akademik Online pada Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Educational Management, 6(2), 95–99.

Srimulyati, S., Saam, Z., & Kartikowati, S. (2022). Implikasi Supervisi Pengawas Sekolah Melalui Daring Di Sekolah Dasar Kabupaten Rokan Hilir. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 174–188.


Sulastri, S. (2021). Supervisi akademik berbasis TIK di SDN 013 Bukit Bestari Tanjungpinang. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 2(1), 88–97.

Syahril, S., Rifma, R., & Fitria, E. (2022). Pemanfaatan CCTV Audio Visual Online Supervisi (AVOS) dalam Meningkatkan Pelaksanaan Supervisi Pendidikan di MAN 1 kota Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2154–2161.

Wahyuni, S. (2023). Meningkatkan Kemampuan Mengajar Guru Pasca Pandemi COVID-19 Melalui Supervisi Akademik Perorangan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(1), 40–48.

Wiratna, S. (2014). Metodologi Penelitian Lengkap, Praktis dan Mudah Dipahami. Pt. Pustaka Baru, 1(11).

Yulianto, M., & Egar, N. (2023). Pengembangan Model Supervisi Akademik Berbasis Web Bagi Sekolah Menengah Kejuruan. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1503–1596.

Yusup, M. (2017). Pelaksanaan Supervisi Akademik Oleh Kepala Sma Negeri Di Ternate. EDUKASI, 15(2).

Zarkasi, T. (2018). Supervisi Pendidikan Bebasis ICT (Supervisi Berbasis Internet). At-Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 17–25.
Published
2023-12-25
How to Cite
Suprianto, M., & Imron, A. (2023). SUPERVISI AKADEMIK ONLINE: ANALISIS KEKUATAN DAN KELEMAHAN DALAM PEMBINAAN LANJUT GURU UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 16(2), 100–114. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v16i2.2858
Section
Articles
Abstract viewed = 234 times
PDF : 122 times