PENGARUH MEDIA BALOK HURUF TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PADA SISWA TUNAGRAHITA KELAS II SLB NEGERI PURWOSARI
Abstract
The objective of the research is to identify disparities in the early reading proficiency of mentally challenged pupils when it comes to letter recognition using letter block media. The ultimate goal is to enhance their reading ability through targeted interventions. The employed approach is a quantitative experimental methodology, involving the gathering of data through observation, interviews, testing, and documentation on students with intellectual disabilities in class II SLB Negeri Purwosari. The data analysis technique employs a paired sample t-test. The research findings indicate that the utilization of letter block media is substantial, as demonstrated by the pretest mean score of 44.62 and the posttest mean score of 76.46. Pre- and post-application data analysis shown a notable enhancement in alphabet letter recognition and early reading skills among class II mentally challenged students at Purwosari State Special School. This conclusion can be drawn by comparing the Ttable value with the Tcount value, where the Tcount value is 0.003 and the Ttable value is 0.05, while employing letter block media
References
Azahra, T., & Ritonga, F. U. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Anak Sekolah Dasar dengan Media Balok Susun Huruf dan Metode Pekerjaan Sosial. NBER Working Papers, 4(1), 89. http://www.nber.org/papers/w16019.
Ballerina, T. (2017). Meningkatkan Rentang Perhatian Anak Autis dalam Pembelajaran Pengenalan Huruf. Inklusi, 3(2), 245. https://doi.org/10.14421/ijds.030205.
Ermawati, D., Riswari, A. L., & Esti, W. (2022). Pendampingan Pembuatan Aplikasi Mat Joyo (Mathematics Joyful Education) bagi Guru SDN 1 Gemiring Kidul. Jurnal SOLMA, 11(3), 510–514. https://doi.org/10.22236/solma.v11i3.9892.
Fahrurrozi, Aprilentina, Anwar, M., & Wicaksono, J. W. (2020). Penggunaan Metode CIRC pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Buana Pendidikan,16(30),173–182. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_buana_pendidikan/.
Fitri, E., & Damri, Y. H. (2013). Meningkatkan Kemampuan Operasi Pengurangan Melalui Metode Drill bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 2(3).
Heriantoko, B. C. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Permainan Maze pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas II di SLB/C TPA Jember. Jurnal Pendidikan Khusus, 1(1), 1–17.
Hutasoit, P. O., Nababan, B. D., Sagala, M., Silitonga, M., Sihombing, P., & Widiastuti, M. (2023). Pemanfaatan Media Poster Abjad sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Pengenalan Huruf Siswa Penyandang Tunagrahita di SLB Negeri Siborong-borong. Journal of Engineering Research, 1(1), 1–16.
Marselina, Purwaka, & Triyanto. (2021). Peningkatan Kemampuan Operasi Pengurangan Melalui Penggunaan Media Balok Cuisenaire pada Anak Tunagrahita. Pinisi Journal of Education, 3, 1–11.
Mauludi, Fajar. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Media Balok Huruf pada Siswa Tunagrahita Kategori Ringan Kelas IV di SLB Relabhakti I Gamping. Jurnal Widia Ortodidaktika Vol 7 no 8 tahun 2018.
Minsih, M., Nandang, J. S., & Kurniawan, W. (2021). Problematika Pembelajaran Online bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1252–1258.
Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1192–1199. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3162.
Sari, E., & Natalia, E. (2018). Pengaruh Fishing Game terhadap Konsentrasi Anak Tunagrahita di SLB C Alpha Wardahana Surabaya. Jurnal Keperawatan, 7(2), Article 2.
Udmah, S., Jayanti, P. P., & Ermawati, D. (2024). Penggunaan Media KOKUBA untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan Vol. 12 No. 1 2024
Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1192–1199. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3162.
PDF : 293 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.