PENTINGNYA GURU DALAM PENDIDIKAN INKLUSIF YANG KOMPETITIF
Abstract
In order to guarantee that everyone, including those with special needs, has equal access to school, competitive inclusive education is essential. In light of this, educators have a critical role in creating an inclusive learning environment and equipping students to succeed in a world that is getting more complicated by the day. This article emphasizes instructors' critical roles in fostering supportive learning environments for all students by outlining their duties in determining and meeting the needs of individual students, adapting their teaching methods, and encouraging student collaboration. Competitive, inclusive education can become a reality for all students, ensuring that they have the confidence and abilities necessary to meet the difficulties of the modern world, by effectively involving instructors and promoting good change in the educational system.
References
Amalia, G., Ramadhani, N., Novitasari, S., & Rostika, D. (2023). Strategi Pendidikan Inklusi Agar Menciptakan Pembelajaran Inovatif di Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32007–32012.
Andini, D. W. (2016). Differentiated Instruction: Solusi Pembelajaran Dalam Keberagaman Siswa di Kelas Inklusif. JTrihayu: Urnal Pendidikan Ke-SD-An, 2(3), 340–349.
Ariyanto, D. (2017). Peran Teknologi Pembelajaran Dalam Mendukung Implementasi Pendidikan Inklusi. International Conference On Special Education In Southeast Asia Region, 7, 381–385.
Budiyanto, B. (2017). Pengantar Pendidikan Inklusif Berbasis Budaya Lokal. In Prenadamedia Group (Vol. 51, Issue 1). Prenadamedia Group.
Effendi, R., & Reinita, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Script di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 1814–1819. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.640
Ekawati, D., Lian, B., & Mahasir, M. (2022). Peran Orang Tua Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Pada SD Negeri 4 Koba Kabupaten Bangka. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(Desember), 65–73.
Fitria, R. (2012). Proses Pembelajaran Dalam Setting Inklusi Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 90–101.
Gultom, F., & Pardede, M. (2023). Dilema Pendidikan Inklusif: Akomodasi Kebebasan Beragama dan Pengarusutamakan Kesetaraan Siswa. Jurnal Penulisan: All Fields of Science J-LAS, 3(4), 141–146.
Hasmyati, H., Mahmud, R., Hidayat, L., Jalal, N. M., Nurmawati, N., Buchori, S., Fakhri, N., Nihaya, M., Fakhri, R. A., Permatasari, D., Meliani, F., & Yanti, S. (2022). Pendidikan Inklusif (A. Ariyanto, Ed.). PT Global Eksekutif Teknologi.
Juntak, J. N. S., Rynaldi, A., Sukmawati, E., Arafah, M., & Sukomardojo, T. (2023a). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah, 5(2), 205–214.
Juntak, J. N. S., Rynaldi, A., Sukmawati, E., Arafah, M., & Sukomardojo, T. (2023b). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi Dan Pemerintahan Daerah, 5(2), 205–214. https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.26904
Kartiningrum, E. D. (2015). Panduan Penyusunan Studi Literatur. Lembaga Penulisan Dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Kesehatan Majapahit, Mojokerto, 1–9.
Lumbantobing, R. A., & Naibaho, D. (2023). Peran Kopetensi Sosial Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Inklusif. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(1), 167–171.
Mansur, H. (2016). Pendidikan Inklusif Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua. In EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru (Vol. 2, Issue 1). Parama Publishing. https://doi.org/10.17509/eh.v2i1.2755
Mayangsari, I., Salsabila, U. H., Tari, T., Zulaikha, I. R., & Dewi, F. A. (2020). Pendidikan Teknologi di Sekolah Inklusi. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 7(2), 278–285. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v8i2.2195
Minsih, M., Taufik, M., & Tadzkiroh, U. (2021). Urgensi Pendidikan Inklusif Dalam Membangun Efikasi Diri Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(2), 191–204. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i2.352
Mukti, H., Arnyana, I. B. P., & Dantes, N. (2019). Analisis Pendidikan Inklusif: Kendala Dan Solusi Dalam Implementasinya. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 761–777.
Murniarti, E., & Anastasia, N. Z. (2016). Pendidikan Inklusif di Tingkat Sekolah Dasar: Konsep, Implementasi, dan Strategi. Jurnal Dinamika Pendidikan, 9(1), 9–18.
Nuary, R. H., & Yuni, Y. (2022). Identifikasi Hambatan Guru Dalam Pembelajaran Matematika Siswa Berkebutuhan Khusus Di SMP Bunda Kandung Jakarta Selatan. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 17–28. https://doi.org/10.23969/pjme.v12i2.6515
Phytanza, D. T. Pinru. dkk. (2023). Pendidikan Inklusif Konsep, Implementsi, dan Tujuan. In P. T. Cahyono (Ed.), EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru (Vol. 2, Issue 1). CV. Rey Media Grafika.
Stubbs, S. (2022). Pendidikan Inklusif. In D. Tarsidi (Ed.), The Atlas Alliance.
Suryadi, I. (2023). Dampak Pendidikan Inklusif Terhadap Partisipasi dan Prestasi Siswa dengan Kebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan West Science, 01(08), 517–527.
Wardani, K., & Dwiningrum, S. I. (2021). Studi Kasus: Peran Orang Tua dalam Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar Seruma. Wacana Akademia: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(1), 69–75. https://doi.org/10.30738/wa.v5i1.6409
Sekretariat Jenderal Kementerian Pendidikan, Kebudayaaan, Riset dan Teknologi. (2023, 14 Maret). Kemendikbudristek Ajak Wujudkan Pendidikan Inklusi yang Adil dan Merata. Diakses pada 15 Maret 2023, dari https://setjen.kemdikbud.go.id/berita-kemendikbudristek-ajak-wujudkan-pendidikan-inklusi-yang-adil-dan-merata.html
PDF : 496 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.