PERAN KEPEMIMPINAN VISIONER KEPALA SEKOLAH DI UNIT PELAKSANA TEKNIS DINAS (UPTD) SEKOLAH DASAR NEGERI
Abstract
The importance of the principal's leadership is the basis for achieving the school vision. The results of the first study, the principal in the creation of the vision is done in consultation with stakeholders, the vision created is future-oriented which clearly describes what is to be achieved (visualizing) and is able to predict the possibilities that will occur (futuristic thinking) and the vision created seeks to make the school superior. Second, the principal in the formulation of the vision formulates it into a clear statement in accordance with applicable regulations so that it can be understood by the school community and there is a unanimous commitment and sanctions for those who violate it. Third, principals in the transformation of vision are communicated and socialized politely, friendly, relaxed, harmonious and communicative. Fourth, the principal in implementing the vision is a role model in exemplifying the vision, providing self-development training for educators, actively participating in school activities and being able to overcome challenges and obstacles that occur.
References
Asnyoto, P., Erni R. 2016. "Kepemimpinan Visioner dalam Upaya Meningkatkan Mutu Sekolah (Studi Kasus Di SMK Negeri 2 Surabaya). Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(1), 1-7.
Dedi, Prestiadi, Wildan Zulkarnain, dan Raden Bambang Sumarsono. 2020. Visionary Leadership in Total Quality Management: Efforts to Improve the Quality of Education in the Industrial Revolution 4.0”. 202-206. Atlantis Press.
Edi, Harapan. 2016. VISI KEPALA SEKOLAH SEBAGAI PENGGERAK MUTU PENDIDIKAN." Jurnal Manajemen Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 133-145.
Fajar, Abdul. 2023. Gaya Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Mts Ylpi Ibaadurrahman Kota Sukabumi. Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 45-56.
Fiandi, A., dan Ilmi D. 2022. Perumusan Visi yang Visioner dan Perumusan Visi Pendidikan yang Ideal. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 71-83.
H, Maya. 2012. Kesalahan kesalahan umum kepala sekolah dalam mengelola pendidikan. Yogyakarta: Buku Biru.
Handayani, I. F., & Maftuhah, M. N. D. 2022. Peran Pemimpin Visioner dalam Mewujudkan Budaya Sekolah Berkarakter. Journal of Islamic Education and Innovation (JIEI). 3(1), 23-35.
Hariri, Septi Putri Nugraha dan Hasan. 2022. Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah di SMA IT Insan Mulia Boarding School Pringsewu. Jurnal Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 25-32.
Hidayah, Nurul. 2016. Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Ar- Ruzz Media. Yogyakarta.
Alifyah, I., Ali Imron, Juharyanto. 2019. KEPEMIMPINAN VISIONER KEPALA SEKOLAH DALAM MENGEMBANGKAN KARAKTER PESERTA DIDIK. JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 32-39
Lio, Nikolaus Anggal dan Zakeu Daeng. 2019. Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru, 3(1), 14-25.
Maya, H. 2012. Kesalahan-Kesalahan Umum Kepala Sekolah Dalam Mengelola Pendidikan. Buku Biru. Yogyakarta.
Moleong, L. J . Bandung. 2016. Metode Penulisan Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Molina, Oscar Antonio Martinez. 2018. Visionary Leadership In The Administrative Staff of The Guapan. Journal of Technology and Science Education, 8(2), 115–125.
Mulyani, S., & Soliha,. 2014. Pengaruh Karakteristik Pekerjaan dan Motivasi Terhadap Komitmen Organisasional Serta Dampaknya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Performance, 20(2), 46-71.
Mulyati, Ariadna. 2022. Peran Kepala Sekolah dalam Pendidikan. el-Idarah : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 71-86.
N, Mukti. 2018. Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah. Jurnal Kependidikan, 6(1), 71-90.
Nasrulloh, M. Alaika. 2023. Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Menengah Kejuruan Darussalam Blokagung Tegalsari Banyuwangi. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan,17(3).
Permendiknas, Nomor 19 Tahun 2007 Tentang Standar Pengelolaan Pendidikan Oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Purwanto, Rati. 2021. Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Terhadap Mutu dan Kualitas Sekolah." Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia (JPTI), 1 (4), 151-160.
Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. 2023. "Kepemimpinan Visioner Dalam Pendidikan Karakter." Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1024-1033.
Ridlo, Ubaid. 2023. Metode Penulisan Studi Kasus: Teori dan Praktik. Jakarta: Publica Indonesia.
Rokhmah, S. F. 2018. Kepemimpinan Visioner Kepala Madrasah Dengan Pendekatan Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management). 5(2), 1-20.
Simson. 2017. Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkam Mutu di Sekolah Negeri 5 Sintang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(1).
Sugiyono. 2018. Metode Penulisan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syahputra, R. P. 2019. "Perencanaan dan Implementasi Visi Misi di SMK Tritech Informatika Medan. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara"
Triatna dan Aan Komariah. 2016. Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
PDF : 88 times
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.