ETNOPEDAGOGI CIKAHURIPAN SEBAGAI NILAI PELESTARIAN AIR PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS

  • Qolbi Mujahidillah Adzimat Sukmayadi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadan Wildan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Komariah Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Ethnopedagogy,Water Conservation, Sociology Learning

Abstract

The degrading water quality is one of the environmental issues driving this research. In light of the possible benefits of local knowledge and education in overcoming this, this study is to investigate the values of Cikahuripan water conservation in West Bandung Regency in addition to ethnopedagogy that can be used in high school sociology classes. By conducting interviews, a case study methodology and qualitative approach were applied. According to the research findings, people's ideas about the practicality of water in daily life, their mystical beliefs, and the unique qualities of the springs serve as the foundation for the conservation ideals of Cikahuripan. In sociology classes, the Project Based Learning teaching approach is used to include all of these local wisdom values into the ethnopedagogical environment.

References

Agusdianita, N., Kurniawati, I., Supriatna, I., & Tarmizi, P. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Pjbl Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Perkuliahan Pengembangan Pembelajaran Tematik. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 6(1), 43–49. https://doi.org/10.33369/dikdas.v6i1.24617
Alfaeni, S. I., & Asbari, M. (2023). Kurikulum Merdeka: Fleksibilitas Kurikulum bagi Guru dan Siswa. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 86–92.
Andre, J., & Sari, N. (2023). Kali Bekasi Tercemar Limbah Pabrik, Pasokan Air Bersih Kini Terganggu. Kompas.Com, p. 1. Retrieved from https://megapolitan.kompas.com/read/2023/08/13/17001421/kali-bekasi-tercemar-limbah-pabrik-pasokan-air-bersih-kini-terganggu#google_vignette
Arisona, R. D. (2016). Project Based Learning Untuk Membangun Karakter Fiqh Al-Biah Pada Pembelajaran IPS. Al-Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 98–110.
Chintyandini, M., & Andalas, E. F. (2022). Fungsi Sosial Legenda Sumur Mumbul Bagi Masyarakat Desa Glatik, Glagahsari, Kecamatan Sukorejo, Kabupaten Pasuruan Jawa Timur. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(2), 164. https://doi.org/10.30651/lf.v6i2.7404
Cresswell, J. W. (2019). Research Design (Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran) (4th ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dauh, I. W., & Dharma, M. B. S. (2020). Tradisi Melasti dalam Rangkaian Hari Raya Nyepi di Desa Pancasari, Sukasada, Buleleng. Vidya Wertta, 4(1), 33–46.
Erwin, Y. (2024). Perlindungan dan Pengelolaan Mata Air Masyarakat Mambalan Perspektif Hukum Kearifan Lokal. Jatiswara, 39(1), 83–94.
Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7(1), 68–77. https://doi.org/10.22219/jinop.v7i1.14250
Fatmi, N., & Fauzan, F. (2022). Kajian Pendekatan Etnopedagogi Dalam Pendidikan Melalui Kearifan Lokal Aceh. Al-Madaris Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 3(2), 31–41. https://doi.org/10.47887/amd.v3i2.98
Hakim, A. L. (2021). Kearifan Lokal Dan Pelestarian Ekologi: Dimensi Filosofis-Religius Tradisi Merti Code Yogyakarta. Jurnal Borneo Humaniora, 4(1), 01–10. https://doi.org/10.35334/borneo_humaniora.v4i1.1860
Idhamkholid, A. R. (2018). Metode Terapi Penyembuhan Dengan Sugesti. Prophetic : Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 1(01), 17–32. https://doi.org/10.24235/prophetic.v1i01.3477
Indonesia: Hampir 70 persen sumber air minum rumah tangga tercemar limbah tinja. (2022). Retrieved April 9, 2024, from UNICEF website: https://www.unicef.org/indonesia/id/siaran-pers/indonesia-hampir-70-persen-sumber-air-minum-rumah-tangga-tercemar-limbah-tinja
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59–68. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i1.67
Kamil, P. A., Putri, E., & Ridha, S. (2019). Optimalisasi Environmental Literacy Pada Sekolah Adiwiyata di Kota Banda Aceh Untuk Menanamkan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Georaffleisia, 4(2), 127–138. Retrieved from https://journals.unihaz.ac.id/index.php/georafflesia/article/view/1032
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. (2022). Sosiologi Fase E - Fase F untuk SMA/MA/Program Paket C. Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia.
Kumala, I. G. A. H., Astuti, N. P. W., & Sumadewi, N. L. U. (2019). Uji Kualitas Air Minum Pada Sumber Mata Air di Desa Baturiti, Kecamatan Baturiti, Kabupaten Tabanan. Higiene: Jurnal Kesehatan Lingkungan, 5(492), 101–106. Retrieved from https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/higiene/article/view/9748
Maivana, W., & Hasanah, I. (2023). Pembuatan Animasi Proses Terbentuknya Pelangi Dengan Menggunakan Blender Di Desa Mata Ie. Jurnal Pengabdian Kepada …, 2(1), 1–9. Retrieved from http://jurnal.uui.ac.id/index.php/jpkmi/article/viewFile/2613/1349
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
Muhjidin Mawardi. (2014). Air Dan Masa Depan Kehidupan. Tarjih: Jurnal Tarjih Dan Pengembangan Pemikiran Islam, 12(1), 132.
Mulyanti, D. (2022). Kearifan Lokal Masyarakat Terhadap Sumber Mata Air Sebagai Upaya Konservasi Dan Pengelolaan Sumber Daya Lingkungan. Bina Hukum Lingkungan, 6(3), 410–424. https://doi.org/10.24970/bhl.v6i3.286
Peraturan Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia terkait Klirens Etik Penelitian. (2019). Retrieved from https://peraturan.bpk.go.id/Details/172573/peraturan-lipi-no-19-tahun-2019
Permatasari, C., Soemirat, J., & Ainun, S. (2018). Identifikasi Tingkat Partisipasi Masyarakat dalam Pengelolaan Air Bersih di Kelurahan Cihaurgeulis. Reka Lingkungan Jurnal l Online Institut Teknologi Nasional, 6(1), 1–10. Retrieved from https://ejurnal.itenas.ac.id/index.php/lingkungan/article/view/1885
Purnomosidi, F. (2022). Sholat Dhuha Sebagai Media Dakwahpada Tenaga Pendidikdi Universitas Sahid Surakarta. Talenta Psikologi, 11(1), 5.
Putri, V. K. M. (2023, November 3). 7 Upaya Pelestarian Sumber Daya Air. Kompas.Com, p. 1. Retrieved from https://www.kompas.com/skola/read/2023/11/03/110000769/7-upaya-pelestarian-sumber-daya-air
Ramadhan, B. (2023, September 23). Air Hitam dan Bau, Kondisi Pencemaran di Sungai Cileungsi Makin Parah. Republika, p. 1. Retrieved from https://news.republika.co.id/berita/s0t66w330/air-hitam-dan-bau-kondisi-pencemaran-di-sungai-cileungsi-makin-parah
Rinda Fauzian, Hadiat, Peri Ramdani, & Mohamad Yudiyanto. (2021). Penguatan Moderasi Beragama Berbasis Kearifan Lokal Dalam Upaya Membentuk Sikap Moderat Siswa Madrasah. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v6i1.933
Riski, P. (2022). Sungai Surabaya Tercemar, Ribuan Ikan Mati. Retrieved April 9, 2024, from VOA Indonesia website: https://www.voaindonesia.com/a/sungai-surabaya-tercemar-ribuan-ikan-mati/6587426.html
Ritzer, G., & Stenisky, J. (2019). Teori Sosiologi Klasik (7th ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Setiani, H., Hidayat, S., Leksono, S. M., & Jamaudin, U. (2023). Analisis Etnopedagogik Pada Kasepuhan Cipta Gelar Di Banten Tradisi Ngabungbang. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(3), 164–172.
Sugiyono, S. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif Kuantitatif Dan R&D. Bandung: Cv. Alfabeta.
Suhendro, S. (2014). Pengalaman Pribadi Mengobati Penyakit Stroke Secara Alam. Orbith: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa …, 10(1), 54–59. Retrieved from https://jurnal.polines.ac.id/index.php/orbith/article/view/363%0Ahttps://jurnal.polines.ac.id/index.php/orbith/article/view/363/318
Sulistiana, P., & Setiawan, R. (2022). Analisis Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Perspektif Sosiologi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Sosiologi Undiksha, 4(1), 45–53. https://doi.org/10.23887/jpsu.v4i1.48820
Sustainable Development Goals. (2017). Retrieved November 19, 2022, from SDGs 2030 Indonesia website: https://www.sdg2030indonesia.org/
Syaifudin Zuhri, & Moh. Ahsan Shohifur Rizal. (2022). Analisis Fungsi dalam Sastra Lisan Penamaan Desa Bantur Kecamatan Bantur Kabupaten Malang (Tinjauan Sastra Lisan). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 889–900. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.2140
Tinenti, Y. R. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (PBP) dan Penerapannya dalam Proses Pembelajaran di Kelas. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Wahidin, U., Sarbini, M., & Tabroni, I. (2022). Evaluasi Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Praktik Pengalaman Lapangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03), 831. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.3175
Weningtyas, A., & Widuri, E. (2022). Pengelolaan Sumber Daya Air Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Modal Untuk Pembangunan Berkelanjutan. Volksgeist: Jurnal Ilmu Hukum Dan Konstitusi, 5(1), 129–144. https://doi.org/10.24090/volksgeist.v5i1.6074
Wula, Z. (2021). Budaya Mitos Sumber Mata Air Mota Uwi Dalam Mewujudkan Tertib Sosial Di Desa Ngalukoja Kecamatan Maurole Kabupaten Ende. Jurnal Neo Societal, 6(3), 179. https://doi.org/10.52423/jns.v6i3.19748
Yuliana, E., Harudu, L., & Kasmiati, S. (2023). Analisis Kualitas Air Dari Pegunungan Lapole Untuk Suplai Air Bersih Bagi Penduduk. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 8(1), 16–21.
Yuliani, E., & Aprilina, M. (2020). Kearifan Lokal Masyarakat Dalam Upaya Pengelolaan Sumberdaya Air Desa Lerep,Kecamatan Ungaran Barat, Kabupaten Semarang. Jurnal Planologi, 17(1), 114. https://doi.org/10.30659/jpsa.v17i1.9176
Published
2024-06-30
How to Cite
Sukmayadi, Q., Wildan, D., & Komariah, S. (2024). ETNOPEDAGOGI CIKAHURIPAN SEBAGAI NILAI PELESTARIAN AIR PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 17(1), 69–81. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v17i1.3141
Section
Articles
Abstract viewed = 191 times
PDF : 98 times