PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM PADA AKUN @YHOOPHII_OFFICIAL SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI DENGAN PELANGGAN

indonesia

  • Cindie Sya’bania Feroza Ilmu Komunikasi
  • Desy Misnawati Ilmu Komunikasi
Keywords: Communication, instagram, @yhoophii_official,, Customers

Abstract

This research entitled "Use of Instagram Social Media on @yhoophii_official Account
as a media of communication with customers". The purpose of this research is to find out how the
use of Instagram social media on the @yhoophii_official account as a media of communication with
customers. Instagram is an application to share photos, videos, apply digital filters and share them
to various network services including Instagram itself. The method used in this research is a
qualitative method with a descriptive approach, using data collection methods with interviews,
observation, and documentation. The theory used in this research is the theory of New Media by
Pierre Levy. The location of this research is located at Jalan Kapten Marzuki No. 528 C,
Palembang, South Sumatera. Informants in this research consisted of key informants and supporting
informants. The key informant in this research is Sri Rahayu Widianti as the admin of the
@yhoophii_official Instagram account. And two supporting informants in this research is Yoza Dwi
Cahaya and Fitria Wulandari as a customers. The results of this research show that the
@yhoophii_official account is used to share information about products, store operating hours, how
to shop online, all things related to the Yhoophii Shop, and to become a media of communication
with customers. Customers can interact by providing questions through the @yhoophii_official
account which will be answered by the admin.

Author Biographies

Cindie Sya’bania Feroza, Ilmu Komunikasi

Ilmu Komunikasi

Desy Misnawati, Ilmu Komunikasi

Ilmu Komunikasi

References

Ardianto, Elvinaro. 2017. Komunikasi Massa
Suatu Pengantar (Edisi Revisi).
Bandung. Simbiosa Rekatama Media.
Cangara, Hafied. 2012. Pengantar Ilmu
Komunikasi. Jakarta :RajaGrafindo
Persada
.Effendy,Onong Uchjana. 2018. Ilmu
Komunikasi Teori dan Praktek.
Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Liliweri, Alo. 2011. Komunikasi Serba Ada
Serba Makna . Jakarta:Prenada Media
Group.
Nisrina , M. 2015. Bisnis Online, Manfaat
Media Sosial Dalam Meraup Uang.
Yogyakarta : Kobis
Nurudin.2015. Pengantar Komunikasi
Massa. Jakarta:RajaGrafindo Persada.
Nasrullah, Rulli. 2016. Media Sosial
Perspektif Komunikasi, Budaya dan
Sosioteknologi. Bandung (ID):
Simbiosa Rekatama Media.
Punaji, Setyosari. 2010.Metode Penelitian
Pendidikan dan
Pengembangan. Jakarta Kencana
Rakhmat, Jalaludin. 2009. Metode Penelitian
Komunikasi. Bandung:PT Remaja
Rosda Karya.
Saryono. 2010. Metode Penelitian Kualitatif
Dalam Bidang Kesehatan. Yogyakarta.
Nuha Medika.
Seto Mulyadi dkk, 2019. Metode Penelitian
Kualitatif dan Mixed Method. Depok:
PT RajaGrafindo Persada.
Soyomukti, Nurani. 2017. Pengantar Ilmu
Komunikasi. Jogjakarta:Ar-Ruzz
Media.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian
Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,
Kualitatif dan R&D.
Bandung:Alfabeta.
Sugiyono.2013. Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung:Alfabeta.
Internet:
https://www.pelajaran.co.id/2018/26/pengert
ian-karakteristik-fungsi-jenis-dan-
dampak-media-sosial-menurut-para-
ahli.html Diakses Pada hari Selasa, 3
Desember 2019
Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun @Yhoophii_Official Sebagai Media Komunikasi Dengan
Pelanggan (Cindie Sya’bania Feroza) 61
https://pakarkomunikasi.com/pengertian-
media-sosial-menurut-para-ahli Diakses pada
Hari
Rabu , 4 Desember 2019
https://www.maxmanroe.com/vid/teknologi/i
nternet/pengertian-media-sosial.htm Diakses
pada Hari Rabu , 4 Desember 2019
Fauziah, Ririn. 2012. Minat Masyarakat
Dalam Mengunakan Media Massa
(Studi Deskriptif di Komplek Banjar
Agung Indah, Kota Serang (Skripi).
Serang : Universitas Sultan Ageng
Tirtayasa Serang.
Aprilya, T. (2017). Strategi Komunikasi
Pemasaran Melalui Instagram Dalam
Menigkatkan
Kepercayaan Customer Di Samarinda.
EJournal Ilmu Komunikasi, Vol 5 (1).
Published
2021-05-20
How to Cite
Feroza, C., & Misnawati, D. (2021). PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM PADA AKUN @YHOOPHII_OFFICIAL SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI DENGAN PELANGGAN. Jurnal Inovasi, 15(1), 54–61. https://doi.org/10.33557/ji.v15i1.2204
Section
Articles
Abstract viewed = 233 times
pdf : 337 times