POLA KOMUNIKASI PEDAGOGIK ANTARA GURU DAN SISWA TUNARUNGU DALAM MENGEMBANGKAN KOMPETENSI SISWA

indonesia

  • Fenita Amelia Hamzani Ilmu Komunikasi
  • Isna Wijayani Ilmu Komunikasi
Keywords: Symbolic Interaction, eacher pedagogic communication patterns

Abstract

The purpose of this study was to determine the communication patterns of pedagogic
communication between teachers and deaf students in building student competencies in the Pembina
Palembang State Special School (SLB). This research method is qualitative with a descriptive
approach through interviews, observation, documentation, literature study. The subjects of this
study consisted of teachers and students with hearing impairment at SMPLB grade 1 using the
symbolic interaction theory of Raph Larosa and Donal C. Reitsez (1993) as the theoretical basis of
the study entitled communication of pedagogic communication patterns between teachers and deaf
students in building student competence in special schools. N Pembina Palembang. Using
pedagogic communication is communication between teachers and students that contains
pedagogical elements that direct, guide and grow the potential. Most special schools in Indonesia
use the Total Communication method. This communication emphasizes that every child with hearing
impairment has the right to all means of communication that teacher pedagogic communication in
developing student competencies in the teaching and learning process for deaf students at SMP LB
N Pembina Palembang is quite good.

Author Biographies

Fenita Amelia Hamzani, Ilmu Komunikasi

Ilmu Komunikasi

Isna Wijayani, Ilmu Komunikasi

Ilmu Komunikasi

References

Yayasan Indragri.Ari , Susanto. 2011.
Komunikasi Interpersonal. Bandung: Graha
Ilmu.
Bilqis. 2014. Lebih Dekat dengan Anak
Tunadaksa. Yogyakarta: Relasi Inti Media.
Cangara , Hafied. 2011 . Pengantar Ilmu
Komunikasi.Jakarta : Raja Grafindo
Persada.
Dr.Ir. Ratu Mutialela Caropeboka, M.S.
2017. Konsep dan Aplikasi Ilmu Komunikasi.
Palembang: Penerbit Andi.
Effendy, Onong Uchjana. 2013. Ilmu
Komunikasi Teori dan Praktek.Bandung: PT
Remaja
Rosdakarya.
Hidayat , Dasrun. 2012. Komunikasi
Antarpribadi dan Medianya. Bandung :
Graha Ilmu.
Mulyana , A.Z. 2010. Rahasia Menjadi
Guru Hebat . Surabaya: Grasindo.
Jamil, Suprihatiningkrum.2012. Guru
Profesional: Pedoman kerja,kualifikasi,dan
Kompetensi Guru. Bandung :
Alfabeta.
Ghufron, M. Nur dan Rini Risnawita S.
2010. Teori – Teori Psikologi. Jogjakarta:
Ar-Ruzz
Media Grup.
Jurnal :
Azeharie, Suzy. 2015. Pola Komunikasi
Antar Pribadi Antara Guru dan Siswa di
Panti
Sosial. Pekomnas. 18(3): 213-22.
Hadisiwi,Purwanti. 2016. Pola Komunikasi
Guru Pada Siswa ABK di Sekolah Menengah
Kejuruan Inklusi. Kajian
Komunikasi. 4(2) : 154-171.
Deny,Arnold.2017.Peran Komunikasi Guru
dalam Penerapan Koompetensi Pedagogik
Bagi
Siswa Di Sekolah SLB Ruhui Rahayu
C Samarinda.5(3) : 696-709Azeharie, Suzy.
Skripsi :
Rahmah M. 2018. Komunikasi Interpersonal
Guru dalam Memotivasi Belajar
Siswa SMK TPI Gadengan Sidoarjo
[Skripsi]. Surabaya (ID): UIN Sunan
Ampel Surabaya.
18 Jurnal Inovasi Vol.15 No.2, Agustus 2021: 11-18
Salafudin F. 2017. Komunikasi Pedagogik
Antara Guru dan Anak ABK di SD
Teladan Yogyakarta Sebagai Sekolah
Inklusi [Skripsi]. Yogyakarta (ID):
Universitas Muhammadiyah
Yogyakarta.
Tika Nurmalia. 2019. Komunikasi
Interpersonal Antara Guru dan Siswa
Tunarungu Dalam Pembinaan Shalat
Dhuha [Skripsi]. Lampung (ID): UIN
Raden Intan Lampung
Internet :
Satriomo-gombal/
Rangkumanteoripedagogik.blogspot.com
(diakses pada 14 maret 2020 , pukul 19:00
WIB)
www.rijal09/pengertian pedagogik.com
(diakses pada 14 Maret 2020,pukul 19:00
WIB)
janang/Perkembanganakognitifanaktunarung
u.id (diakses pada 12 Maret 2020 , pukul
17:15 WIB)
repository/komunikasipedagogik/umy.ac.id
(diakses pada 12 Maret 2020, pukul 17: 30
WIB)
Published
2021-09-22
How to Cite
Hamzani, F., & Wijayani, I. (2021). POLA KOMUNIKASI PEDAGOGIK ANTARA GURU DAN SISWA TUNARUNGU DALAM MENGEMBANGKAN KOMPETENSI SISWA. Jurnal Inovasi, 15(2), 11–18. https://doi.org/10.33557/ji.v15i2.2210
Section
Articles
Abstract viewed = 70 times
pdf : 214 times