DAMPAK TAYANGAN TELEVISI PADA POLA KOMUNIKASI ANAK
Abstract
It can not be denied that television becomes one of the primary needs for everyone including children. There have been many studies that talk about the negative effects of television on cognitive development and child behavior. However, different phenomena are encountered on Water that will be the subject in this study. Air born on December 26, 2011 has a very high intensity in interacting with television. And, in plain view, Air has a different message and communication pattern than its peers. By using case study method, the data obtained from observation and documentation is processed by using social learning theory, reinforcement theory, mediation theory and some other related theory. After the analysis, the results obtained that the Air as a subject of research to social learning on the impressions she watched so that the communication message formed which is a duplication and ultimately form the pattern of interpersonal communication. These results are further strengthened by the selection of impressions appropriate to the age of Air.
Tak dapat dipungkiri bahwa televisi menjadi salah satu kebutuhan primer bagi setiap orang termasuk anak-anak. Telah banyak penelitian yang berbicara mengenai dampak negatif dari televisi pada perkembangan kognitif maupun perilaku anak. Namun, fenomena berbeda ditemui pada Air yang akan menjadi subjek dalam penelitian ini. Air yang dilahirkan pada tanggal 26 Desember 2011 memiliki intensitas yang sangat tinggi dalam berinteraksi dengan televisi. Dan, secara kasat mata, Air memiliki pesan dan pola komunikasi yang berbeda dibandingkan dengan anak sebayanya. Dengan menggunakan metode studi kasus, data didapatkan dari hasil observasi dan dokumentasi diolah dengan menggunakan social learning theory, reinforcement theory, mediation theory dan teori lain yang berkaitan. Setelah dilakukan analisis, didapatkan hasil bahwa Air sebagai subjek penelitian melakukan pembelajaran sosial pada tayangan yang ia tonton sehingga terbentuk pesan komunikasi yang merupakan duplikasi dan pada akhirnya membentuk pola komunikasi interpersonal dengan komunikannya. Hasil ini semakin diperkuat dengan pemilihan tayangan yang tepat sesuai dengan usia Air.
References
Download PDF : 2119 times
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.