TINJAUAN SOSIOLOGI SASTRA NOVEL AYAH KARYA ANDREA HIRATA DAN IMPLEMENTASINYA SEBAGAI BAHAN AJAR SASTRA DI SMA

Main Article Content

Rita Nilawijaya
Inawati Inawati

Abstract

This study aims to describe the social values ​​contained in Andrea Hirata's Father's novel and its implementation as literary teaching material in high school. The data source is Father Hirata's novel Andrea Hirata. Data collection techniques in this study using library technique, listen, and note. The data analysis technique in this study is to use dialectical techniques. The validity of the data for this study is to use data triangulation. The results of the research show that the theme of Father's novel is the struggle of a child who wants to provide happiness to his parents, especially to a father figure; the setting of this novel is in the Bangka Belitung area, using forward paths, and perspective as an all-knowing third person. The social values ​​are kinship values, values ​​of affection, cooperation, and mutual respect or respect. Based on data found from the novel, it can therefore be related to the Indonesian Language Lesson RPP in high school that is relevant enough to be used as teaching material for senior high school/equivalent.

Article Details

How to Cite
Nilawijaya, R., & Inawati, I. (2020). TINJAUAN SOSIOLOGI SASTRA NOVEL AYAH KARYA ANDREA HIRATA DAN IMPLEMENTASINYA SEBAGAI BAHAN AJAR SASTRA DI SMA. Jurnal Ilmiah Bina Bahasa, 13(02), 23–32. https://doi.org/10.33557/binabahasa.v13i02.1173
Section
Articles

References

Aminuddin, (1990). Pengembangan Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bahasa dan Sastra. Malang: Yayasan Asih Asah Asuh.

Arikunto, Surhasimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Atmatzaki. (1990). Ilmu Sastra: Teori dan Terapnnya. Padang: Angkasa Raya.

Bertens, K. (2013). Etika. Jakarta: Gramedia.
Hirata, Andrea. (2015). Ayah. Yogyakarta: Bentang Pustaka.
Inawati dan Muhammad Sanjaya. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Cepat dan Pemahaman untuk Siwa Kelas V SD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Cetakan 1 November 2017. Hal 112-126. FKIP Unsri: Afwa Smart Media.

Jabrohim. (2003). Metodologi Penelitian Sastra. Yogyakarta: Hanindita Graha Widya.

Nilawijaya, Rita. (2018). “Gaya Bahasa Dalam Novel Till It’s Gone Karya Kezia Evi Wiadji Tehadap pembelajaran Sastra”. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP) p-ISSN:2597-520X Vol.2 No.1 Juli-Desember 2018 hal 11-23).

Nilawijaya, Rita dan Inawati. (2020). “Resepsi Mahasiswa Universitas Baturaja Dalam Novel Ayat-Ayat Cinta 1 karya Habiburrahman El Shirazy Terhadap Nilai Moral Tokoh Utama”. Jurrnal Ilmiah Kependidikan STKIP PGRI Bandar Lampung. Volume 13, No. 1 (2020), hal: 63—78).

Nurgiyantoro, Burhan. (2007). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Pradopo, Rachmat Joko. (2001). Kritik Sastra Modern. Yogyakarta: Gama Media.

Pradopo, Rachmat Joko. (2002). Kritik Sastra Modern. Yogyakarta: Gama Media.

Pradopo, Rachmat Joko. (2008). Beberapa Teori Sastra, Metode Kritik, dan Penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ratna, Nyoman Kutha. (2003). Paradigma Sosiologi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ratna, Nyoman Kutha. (2006). Paradigma Sosiologi Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Saputra, Wahyu. (2012). “Nilai-nilai Sosial dalam Novel Bukan Pasar Malam Karya Pramoedya Ananta Toer”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 1, No. 1, September 2012; Seri E 339-425. hal 409-417.

Setiadi, Elly M dan Usman Kolip. (2011). Pengantar Sosiologi Pemahaman Fakta dan Gejala Permasalahan Sosial: Teori, Aplikasi, dan Pemecahannya. Jakarta: Kencana.

Setiawan, Dedy. A.N. (2010) .“Disorganisasi Keluarga dalam Novel Projo dan Brojo Karya Aswendo Amowiloto: Tinjauan Sosiologi Sastra”. Jurnal Ilmu Bahasa. Vol 2, No 1, April 2016, hal 139-156. Diakses pada 20 April 2017.

Soeparwoto. (2004). Psikologi Perkembangan. Semarang: Unnes Press.

Sudjiman, Panuti. (1990). Memahami Cerita Rekaan. Jakarta: Pustaka Jaya.

Sutopo. H.B. (2002). Pengantar Penelitian Kualitatif dan Terapannya dalam Penelitian. Surakarta: Universitas Sebelas Maret Press.

Zubaedi. (2012). Pendidikan Berbasis Masyarakat: Upaya Menawarkan Solusi Terhadap Berbagai Problem Sosial (Cetakan ke-6). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zubaedi. (2015). Pendidikan Berbasis Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zuriah, Nurul. (2008). Pendidikan Moral & Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wellek, Rene dan Austin Werren. (2014). Teori Kesusastraan Terjemahan Melani Budianata. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Widagdho, Djoko. (2010). Ilmu Budaya Dasar. Jakarta Bumi Aksara.