ANALISIS UNSUR INTRINSIK PADA CERITA RAKYAT NYI KANIPAH DAN PEMANFAATANNYA SEBAGAI BAHAN PEMBELAJARAN APRESIASI SASTRA DI SMA
DOI:
https://doi.org/10.33557/kv8d2188Keywords:
Intrinsic Elements, Folklore, Learning MaterialsAbstract
This study aims to describe the intrinsic elements of the Nyi Kanipah folktale and its use as a learning material for literary appreciation in high school. The Nyi Kanipah folktale comes from Pandeglang Banten. This study uses a qualitative descriptive method. Data collection techniques are survey techniques, interviews and documentation. The data analysis technique uses the content analysis method with qualitative research steps using the Milles and Hubberman models. The findings of the study are as follows. First, the theme of the folktale is a person's fortitude in living life. Second, the plot is a forward plot. Third, the characters in the story are Nyi Kanipah, Ambu Sair, King Jin and the surrounding community. Fourth, the setting in the folktale is at Nyi Kanipah's house, on the river, the setting is morning, afternoon, evening. and the setting is sad and critical. Fifth, the point of view in the story is third person. Sixth, the message in the folktale is patience that must be applied in living life. The results of the analysis of the intrinsic elements of the Nyi Kanipah folktale can be used as learning material for literary appreciation in high school.
References
Agustina, Aryanti. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Menerapkan Bahan Ajar di SMA Negeri 3 Ogan Komering Ulu. Jurnal Educative, 3, 16-29. https://ejournal.uinbukittinggi.ac.id/index.php/educative/issue/view/93.
Amalia, Aisni Kholifatu & Fadhilasari, Icha. (2022). Buku Ajar Sastra Inonesia. PT Indonesia Emas Grup Anggota IKAPI Jawa Barat.
Guterres, Veronika Moy (2015). Analisis Pragmatik Cerita Rakyat “Legenda Gunung Meja” sebagai Ideologi Masyarakat Kabupaten Ende NTT. Prasasti: Converence Series. Universitas Sebelas Maret.
Huda, Lailul dkk. (2022). Anallisis Unsur Instrinsik Novel Surga juga ada di kaki Ayah karya Gol A Gong dan Langlang Randhawa. Edukasiana Jurnal Inovasi Pendidikan1(3), 143-151. https://ejournal.papanda.org/index.php/edukasiana/article/view/138.
Juliawati, Mira dkk. (2022). Analisis Unsur Intrinsik dalam Kumpulan Cerita Rakyat Kalimantan Barat. Bestari: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 39-46. https://jurnalstkipmelawi.ac.id/index.php/JBPK/article/view/894.
Maziyah, Naelil., Rais, Rahmat., & Kiswoyo, K. (2019). Analisis Nilai Spiritual dalam Pembentukan Karakter pada Buku Cerita Rakyat Karya Wirodarsono. Indonesia values and character education journal, 2(1), 11-18. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IVCEJ/article/view/17924.
Mukhtar. (2013). Metode Praktis penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: REFERENSI (GP Press Group).
Noy, Novianti dkk (2016). Analisis Unsur Intrinsik dan Nilai-Nilai Cerita Rakyat Dara Buak dari Suku Dayak Mualang Desa Tapang Pulau Kecamatan Belitang Hilir Kabupaten Sekadau. Jurnal Kansasi, 1(1). https://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/KAN/article/view/229.
Nurgiantoro, Burhan (2015). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Priyatni, Endah Tri (2015). Membaca Sastra dengan Ancangan Literasi Kritis. Jakarta: Bumi Aksara.
Rohmatin, Alfi. (2019). Analisis Unsur Intrinsik Novel Asalamualaikum Hawa yang Tersembunyi Karya Heri Satriawan dan Hubungannya dengan Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Skripsi (online). IKIP PGRI Bojonegoro: Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni. http://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/.
Safitri, Dita. Surastina. & Alfiawati, Riska. (2021). Kemampuan Menulis Cerpen Menggunakan Media Audio-Visual pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 26 Pesawaran. Warahan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–10. https://eskripsi.stkippgribl.ac.id/index.php/warahan/article/view/113.
Sauri, Sopyan. (2017). Kajian Strukturalisme dan Nilai Moral Cerita Rakyat Syekh Maulana Manshurudin Cikaduen sebagai Upaya Pelestarian dan Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran. Volume 3 Nomor 2. https://www.jm.ejournal.id/index.php/mendidik/article/view/111.
------------------. (2022). Nilai Religius dalam Cerita Rakyat Nyi Mas Gamparan Ciseukeut dan Pemanfaatannya sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra di SMA. Jurnal Kode. Volume 11 Nomor 2. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kjb/article/view/36129.
Sobri dan Maman Rukmana. (2021). Cerita Rakyat sebagai Upaya Pemilihan Bahan Ajar Apresiasi Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 6 Nomor 1. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jurnalmembaca/article/view/10914.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Widayati, Sri. (2020). Kajian Prosa Fiksi. Sulawesi Tenggara: LPPM Universitas Muhamadiyah Buton Press.
Wiranti, Comak Ari dkk. (2024). Analisis Unsur Instrinsik dan Sosiologi Sastra Cerpen Mayah Sangi karya I Made Astika. Kalangwan (Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa dan Sastra) Volume XIV Nomor 1. https://ojs.uhnsugriwa.ac.id/index.php/kalangwan/article/view/3442.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.