PENERAPAN PENDEKATAN TPACK (TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK

Authors

  • Fenida Zalukhu Universitas Nias
  • Wahyutra Adilman Telaumbanua Universitas Nias
  • Arianto Lahagu Universitas Nias
  • Eka Septianti Laoli Universitas Nias

DOI:

https://doi.org/10.33557/4t3g8b12

Keywords:

TPACK Approach, Learning Outcomes, Factors Influencing Learning Outcomes

Abstract

This research is based on the results of the researcher's observations during the implementation of the learning process at SMP Negeri 7 Alasa which has so far experienced obstacles in the learning process so that student learning outcomes are relatively low. This study aims to determine the application of the TPACK approach in improving student learning outcomes in Integrated Social Studies subjects in class VII of SMP Negeri 7 Alasa. This type of research is Classroom Action Research (CAR). Based on the results of student observations on student activity activities in cycle I and cycle II, an average of 59.99% and 88.07% was achieved. Then the results of the learning evaluation in cycle I and cycle II reached 64.36% and 81.82%. The percentage of completion achieved in cycle I and cycle II was 53.85% and 92.30%. So it can be concluded that the application of the TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) approach provides an increase in learning outcomes in Integrated Social Studies subjects in class VII of SMP Negeri 7 Alasa

References

Andriyani, F. (2024). Penerapan Pembelajaran Berbasis Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 9(3), 286–305. DOI: https://doi.org/10.36709/jpkim.v9i3.116.

Ernawati, N., & Firdaus, V. M. (2024). Penerapan TPACK dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MI. Journal Innovation In Education, 2(4), 361–371. DOI: https://doi.org/10.59841/inoved.v2i4.1725.

Fakhriyah, F., Masfuah, S., & Hilyana, F. S. (2022). TPACK dalam pembelajaran IPA. Penerbit NEM.

Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. DOI: https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843.

Gunawan, G., Faningsi, S., Asha, L., & Yumiarty, Y. (2024). Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Berbasis TPACK untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di SDN 2 Sugih Waras. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 21–42. DOI: https://doi.org/10.29240/jpd.v8i1.9763.

Hikmah, F. (2023). Implementasi Model PBL Dan Pendekatan TPACK Media Interaktif Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Serta Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 288–296. DOI: https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i3.237.

Khoiri, Q., & Nopitasari, M. (2024). Pengelolaan interaksi belajar-mengajar. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 199–205. DOI: https://doi.org/10.69775/jpia.v4i2.193.

Mamuaya, N. C., SE, M. M., Wahyudi, M. P., Syah, N., CST, M. P., Arifin, M. Z., … Sari, I. G. P. (2025). Metode Penelitian Kuantitatif. Azzia Karya Bersama.

Marlia, A., & Marta, E. Y. (2025). Meningkatkan Hasil Belajar IPAS dengan Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning Berbasis Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Di Kelas IV B Sd Negeri 04 Bariang Rao Rao Kabupaten Solok Selatan. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(1), 1–11. DOI: https://doi.org/10.59435/menulis.v1i1.1.

Nurhasanah, F. A., & Usman, H. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Technological, Pedagogical, And Content Knowledge (Tpack) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(3), 131–139. DOI: https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i3.2553.

Nurlaili, A. I., & Dewi, R. S. I. (2024). Persepsi Peserta Didik Sekolah Dasar Terhadap Pembelajaran Berbasis Pedagogical Technological Content Knowladge Dalam Peningkatan Literasi Membaca. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(9), 8. DOI: https://doi.org/10.17977/um065.v4.i9.2024.8.

Nurrisa, F., & Hermina, D. (2025). Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian: Strategi, Tahapan, dan Analisis Data. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 2(3), 793–800. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/article/view/581.

Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Patra, D. A., Astriana, E., Wati, E. R., Handayani, E., Fitriah, F., Haniffa, H., … Contesa, R. (2025). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Melalui Penerapan Pendekatan TPACK Kelas V di SDN 04 Palembang. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 13(1), 1–9. https://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JEMS/article/view/21325/7142.

Rianto, A. (2023). Model Pembelajaran Round Club Dan Hasil Belajar. Guepedia.

Rizkiana, N., Sridana, N., Kurniawan, E., & Prayitno, S. (2025). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Terintegrasi TPACK Terhadap Hasil Belajar Bilangan Berpangkat Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kediri. Journal of Classroom Action Research, 7(SpecialIssue), 337–343. https://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/article/view/10758/7037.

Romdona, S., Junista, S. S., & Gunawan, A. (2025). Teknik Pengumpulan Data: Observasi, Wawancara Dan Kuesioner. Jisosepol: Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi dan Politik, 3(1), 39–47. DOI: https://doi.org/10.61787/taceee75.

Rosfiani, O., Nuraini, A., Fauziah, I. N., Ubaidillah, M. A., Zahroh, S. F. T., & Faturrahman, R. (2025). Penelitian Tindakan Kelas:: Problem Based Learning dapat Meningkatkan Hasil Belajar PKn Materi Musyawarah Siswa Kelas II di SDS Annuriyah. Indonesian Research Journal on Education, 5(1), 1464–1471. DOI: https://doi.org/10.31004/irje.v5i1.1684.

Sabbihisma, S., Yulimarta, E., & Ratnasari, L. (2025). Peningkatan Hasil Belajar IPAS Peserta Didik Menggunakan Model Project Based Learning Berbasis TPACK di Kelas IV B SD Negeri 05 Pasar Muara Labuh Kabupaten Solok Selatan. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(1), 33–39. https://padangjurnal.web.id/index.php/menulis/article/view/6.

Sanjaya, B., & Syefrinando, B. (2024). Implementasi TPACK bagi Guru. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Siregar, H. T. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 2(2), 215–226. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/jitk/article/view/791/532.

Syah, M. E., & Pertiwi, D. S. (2024). Psikologi belajar. Feniks Muda Sejahtera.

Widaningsih, R., Irianto, D. M., & Yuniarti, Y. (2023). Pembelajaran Berbasis Tpack Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(1), 9–16. DOI: https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n1.p9-16.

Yonatin, V. P., & Wibawa, S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Interaktif Berbasis TPACK pada Mata Pelajaran PKN Kelas VI SD Negeri Banjarharjo Kalibawang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 448–457. DOI: https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/16422/7910.

Zaenab, M. S. (2024). Penguatan TPAK Bagi Guru SMK. Penerbit KBM Inedonesia.

Published

2025-06-30

How to Cite

PENERAPAN PENDEKATAN TPACK (TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. (2025). Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 18(1), 24-38. https://doi.org/10.33557/4t3g8b12