ANALISIS QUESTIONING SKILL GURU SDN 4 KANDANGREJO PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV
DOI:
https://doi.org/10.33557/cnf2d970Keywords:
Teacher, Questioning Skills, Student ResponseAbstract
This study aims to describe the questioning skills of elementary school teachers in the subject of Social Sciences and students' responses to teachers' questioning skills. This research was conducted at SDN 4 Kandangrejo. The implementation time is carried out when social studies subjects are ongoing. The data source of this study is grade IV teachers and 6 grade IV students with student ability categories, namely high, medium, and low. This study uses a qualitative approach with a case study method. The data collection techniques used by the researcher are observation, anecdotal notes, interviews and documentation. The validity of the data was tested by the method of triangulation of sources, techniques, time, and member checks. The research instruments used were interview sheets, anecdotal notes, and observation sheets. The data analysis used in this study is data collection, data reduction, data presentation, verification (drawing conclusions). The results of this study can show that: a.) The teacher's questioning skills can be categorized as good with a score of 129 out of 176. b.) Students' responses to the teacher's questioning skills showed significant variations
References
Ardianti, Sekar Dwi, Ika Ari Pratiwi, and Mohammad Kanzunnudin. (2019). “Implementasi Project Based Learning (Pjbl) Berpendekatan Science Edutainment Terhadap Kreativitas Peserta Didik.” Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan 7(2):145–50. doi: 10.24176/re.v7i2.1225. journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/12682.
Ardianti, Sekar Dwi, and Savitri Wanabuliandari. (2023). “Pelatihan Pemanfaatan Aplikasi Smart Module Ethno-Edutainment Untuk Meningkatkan Keterampilan Mengajar Guru SD.” JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat) 7(1):25. doi: 10.30595/jppm.v7i1.9842. https://doi.org/10.30595/jppm.v7i1.9842.
Assyakurrohim, Dimas, Dewa Ikhram, Rusdy A. Sirodj, and Muhammad Win Afgani. (2022). “Case Study Method in Qualitative Research.” Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer 3(01):1–9.
Aulia, Riska, and Rora Rizki Wandini. 2023. “Karakteristik Mata Pelajaran IPS.” Jurnal Pendidikan dan Konseling vol.4 No.1(2715–2634):1349–58.
Baso, Tenriani Andi, Muhammad Faisal, dan Latri Aras. n.d. “Analisis Kemampuan Guru Menerapkan Keterampilan Bertanya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV UPT SPF SD Negeri Tidung Kota Makassar.” https://journal.arthamaramedia.co.id/index.php/jiptek/article/view/121.
Daulay, Irma Sari, Lailan Aprina Siregar, and Minta Rojulani Harahap. (2023). “Implementasi Keterampilan Bertanya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Negeri 0119 Banjar Raja.” MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10(3):759–69. https://doi.org/10.69896/modeling.v10i3.1948.
Fatmawati, and Putri Anjasari. (2021). “Stimulus Guru dan Respon Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Tingkat SMP.” Al Urwatul Wutsqa 1(2):13–26. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul.
Ismaya, Erik Aditia. (2021). “Pembelajaran Konsep Ilmu Pengetahuan Sosial Berbasis Literasi Informasi untuk Mendukung Pencapaian Visi Universitas Kebudayaan.” Prosiding Seminar Nasional Aktualisasi Kurikulum 123–34.
Ismaya, Erik Aditia, dan Imada Khairunisa. (2021). “Budaya Kretek Masyarakat Kudus sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia 6(2):1–12. https://dx.doi.org/10.26737/jpipsi.v6i2.2613.
Ismaya, Erik Aditia, and Santoso Santoso. (2019). “Tradisi Dandangan sebagai Kajian Pembelajaran dalam Mendukung Pencapaian Visi Universitas Kebudayaan (Studi Pada Mata Kuliah Konsep Ilmu Pengetahuan Sosial).” Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan 10(1):128–37. doi: 10.24176/re.v10i1.4202.
Masyhudah, Musfiroh Suci, dan Anatri Desstya. (2023). “Analisis Keterampilan Bertanya (Questoning Skill) Guru Sekolah Dasar Pada Pembelajaran IPA.” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan 17(6):4383. http://dx.doi.org/10.35931/aq.v17i6.2807.
Maulida, Dwi Husna, and Erik Aditia Ismaya. (2024). “Analisis Hambatan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPS Kelas VI SD Negeri Perdopo 02 Gunungwungkal Abstrak Pendidikan Adalah Usaha Sadar dan Terencana untuk Mewujudkan Suasana dan Proses Belajar Agar Peserta Didik Secara Aktif Dapat Mengembangkan Potens.” 7(024). https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.3113.
Nada, Izzatun, Sri Utaminingsih, dan Sekar Dwi Ardianti. (2018). “Penerapan Model Open Ended Problems Berbantuan Cd Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SD 1 Golantepus.” Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar 4(2):216. doi: 10.30870/jpsd.v4i2.3856. https://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3856.
Nurdiansyah, Rahmah Johar, dan Saminan. (2019). “Keterampilan Bertanya Guru SMP dalam Pembelajaran Matematika.” Jurnal Peluang Vol.7(1):44–54.
Ratnasari, T., and S. H. Saring Marsudi. (2020). “Pelaksanaan Keterampilan Bertanya pada Pembelajaran Tematik Kelas Tinggi di SD Negeri Demangan Surakarta 2019.”
Rizki, Ayu Alfira, Muhammad Makki, dan Nurhasanah. (2023). “Keterampilan Bertanya Guru pada Pembelajaran Tematik.” Journal of Classroom Action Research 5(1):Hal. 218. doi: 10.29303/jcar.v5i1.2796. https://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/article/view/2796.
Sangadah, Anis Satus. (2019). “Pelaksanaan Keterampilan Bertanya pada Pembelajaran IPS Kelas IV di SD Gugus Plangkawati Kota Semarang.” Jurnal Pendidikan 1–265.
Sari, Maya, Elviana, dan Muslima. (2023). “Peningkatan Konsentrasi Belajar Siswa melalui Permainan Catur.” Journal Education and Social Science 1(2):46–61. https://doi.org/10.69548/d-jess.v1i2.14.
Wahab, A. A., & Halimi, M. (2018). “Hakikat dan Karakteristik IPS.” Jurnal Kiprah Pendidikan 1(3):144. http://repository. ut. ac. id/3981/1/PDGK4102-M1.
Yugo Susanto, Sri Bangun Lestari, Elly Purwati. (2020). International Journal of Environmental Research and Public Health 1(2):1–10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Ilmiah Bina Edukasi oleh http://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalbinaedukasi disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.