Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa dan Kepercayaan terhadap pembelian Online
Abstract
Abstract
The purpose of this study ia 1) to determine the effect of products, price, process and people on trsut 2) to determine the effect of products, price, process, people, and trsut in purchasing decesion 3) to determine the effect of trust on purchasng decesion. The type of research used is associate research, to determine the relationship between the marketing mix of service and trust in online purchasing decesion. The variables used are product, prive, process, people, trust, and purchasing decesion. The sample in this study was as many as 271 respondents, with cluster sampling sampling techniques. The data used in this study are primary data, using a questionnaire method. The analysis technique used is path analysis. The results of this study indicate that simultaneously 1) there are significant influence of of products, price, process and people on trsut 2) there is a significant influence of products, prices, processes, people, and trust in purchasing decisions 3) there is a significant influence of trust on purchasing decisions. As for partially 1) only price has a significant effect on trust, while products, processes and people have insignificant influence on trust 2) only price and trust have a significant influence on purchasing decisions, while product, price, process, and people have insignificant effect on purchasing decisions 3) there is a significant influence of trust on purchasing decisions.
Key words : product, price, process, people, trust, and purchasing decesion
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah 1) untuk mengetahui pengaruh produk, harga, proses, dan orang terhadap kepercayaan pembelian online 2) untuk mengetahui pengaruh produk, harga, proses, orang, dan kepercayaan terhadap keputusan pembelian online. Jenis penelitian ini adalah asosiatif, guna menentukan keterkaitan antara bauan pemasaran jasa da kepercayaan dalam keptusan pembeilan online. Variabel yang digunakan adalah produk, harga, proses, orang, kepercayaan dan keputusan pembelian. Sampel penelitian berjumlah 271 orang yang dipilih secara cluster. Data yang digunakan adalah data primer dengan metode pengumpulan data kuesioner. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis jalur. Hasil penelitian secara simultan menunjukkan 1) Terdapat pengaruh signifikan produk, harga, proses, dan orang terhadap kepercayaan pembelian online 2) Terdapat pengaruh signifikan produk, harga, proses, orang, dan kepercayaan terhadap keputusan pembelian. Adapun secara parsial 1) Hanya harga yang berpengaruh signifikan terhadap kepercayaan, sementara produk, proses, dan orang berpengaruh tidak signifikan terhadap kepercayaan pembelian online 2) Hanya harga yang berpengaruh signifikan terhadap keputusan pembelian, sementara produk, proses, orang, dan kepercayaan berpengaruh tidak signifikan terhadap keputusan pembelian online
References
Asiati, Diah Isnaini & Eljalina. 2017. Pengaruh Bauran Pemasaran dan Karakteristik Pembeli terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Balance XIV(2) : 71-82 file:///C:/Users/ASUS/Downloads/1331-4840-1-PB.pdf
Assael, Henry. 2006. Consumer Behavior and Marketing Action. USA : South Westen Publishing Company
Destian, Surya. 2017. PengaruhPerilaku Konsumen (budaya, sosial, pribadi, dan psikologis) terhadap Keputusan pembelian Online pada Situs Modifikasi.Com Kota Bandung. e-Proceedeng of Management 4(3): p.2434 (1-8)
Koufaris, M & Hampton-Sosa. 2004. The Development of Initial Trust in an Online Company by New Customers. Information & Management 41 : 377-397.
Kotler & Keller. 2012. Manajemen Pemasaran Edisi Kesebelas. Jakarta: Gramedia Lovelock, Christopher, Jochen Wirtz, & Jacky Mussry. 2012.Pemasaran Jasa. Edisi 7. Erlangga: Jakarta
Liao, Z., dan Cheung, M. T. (2001). An Analytical Framewok for Evaluating E-commerce Business Models and Strategis. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy. Vol. 11, No. 4
Lovelock, Christopher H Lauren K Wright. 2009. Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta : PYT Indeks
Mahkota, AP, Suyadi I & Riyadi. 2014. Pengaruh Kepercayaan dan Kenyamanan terhadap Keputusan Pembelian Online (Studi Pada pelanggan Website Ride Inc) Jurnal Administrasi Bisnis 57(1) : 1-7
Moorman, CR Deshpande & G. Zaltman. 1993. Factor Affecting Trust in Market Research Relationship. Journal of Marketing 57(1) : 81-101.
Noefri, Okta dan Andi Hafifah. 2018. Analisis Perilaku Konsumen dalam Melakukan Online Shopping di Di Kota Makasar. Jurnal Manajemen, Ide, Inspirasi (MINDS) 5(1): 113-132
Schiffman and Lazar Kanuk J. I (2001).Costumer behavior. Internasional Edition:Prentice Hall.
Sirdeshmukh, Deepak, Jagdip Singh and Barry Sabol. 2002. Consumer Trust, Value, and Loyalty in Relational Exchanges. Journal of Marketing 66(1) : 15-37 Published by: Sage Publications, Inc. https://www.jstor.org/stable/320336
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Manajemen. Bandung : CV Alfabeta
Tjiptono, Fandy 2008. Strategi Pemasaran, Edisi Ketiga. Yogyakarta: Penerbit CV. Andi Offset.
Verina, Eunike, Edy Yulianto, Wasis A Latief. 2014. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian pada Toko Fashion di Jejaring Sosial Facebook. Jurnal Administrasi Bisnis 10 (1): 1-10 https://media.neliti.com/media/publications/81953-ID-faktor-faktor-yang-mempengaruhi-keputusa.pdf
Wardoyo dan Intan Andini. 2017. Faktor-Faktor yang erpengaruh terhadap Keputusan Pembelian Secara Online pada Mahasiswa Gunadarma. Jurnal Ekonomi Manajemen Sumber Daya 19(1): 12-26
Widiyanto, Ibu & Prasilowati, Sri Budi. 2015. Perilaku Pembelian Melalui Internet. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan 17(2):109-122
Zeithaml, VA, MJ Bitner, DD Gremler. 2013. Service Marketing : Integrating Customer Focus Across the Firm. Boston : Mc Graw Hill
MBIA Universitas Bina Darma Jalan Jend. A. Yani 13 Ulu Palembang
MBIA by http://journal.binadarma.ac.id/index.php/mbia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.