Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Madrasah (Studi pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kota Prabumulih)

  • Elva Lidya Kemenag Kota Prabumulih /Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kota Prabumulih
Keywords: Strategy, SWOT analysis, educational quality, litmus test

Abstract

This study is conducted in Madrasah Ibtidaiyah Negeri I Prabumulih city, and object of the were in strategic of headmaster  deep increase quality the madrasah. Data Analysis with usefull technic SWOT Analysis. Result of Analysis indicate that is headmasters strategic deep increase quality of madrasah mentioned strategic, be based on result degree issue usefull Litmus Test with result : S-O score value is 32 issue strategic, W-O score value is 31 issue strategic, S-T score value is 30 issue strategic, and W-T score value is 27 issue moderate. It can be concluded that the classification of strategy issues is: utilizing extracurricular activities (non-academic) to increase achievement in the academic field, achievement in the field of religion, and achievement in the field of tahfidz homes that are linked to the socio-cultural surrounding communities as an effort to promote Prabumulih State 1 Madrasah Ibtidaiyah. Then the importance of implementing a learning process that is safe, comfortable, interesting and fun through interactive learning media by utilizing the cultural conditions of students, cultivating 5 work cultures of the ministries of religion and elements of 5 S ( greeting, polite, smile, respectful, well behaved) in providing excellent service to school committees, guardians of students and the community caring for education in the environment around madrasas, improving facilities and infrastructure through the role of committees and communities concerned with education. Nextin formulating madrasah quality improvement strategies programs, good cooperation between madrasas, committees, communities and the government is needed to improve its strategic programs.

References

Ali, Muhammad, 2016, ‘Penerapan Analisis SWOT terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Pada Program Plus di SD Muhammadiyah Pakel Yogyakarta’, Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta
Atmodiwirio, Soebagio, 2002, Manajemen Pendidikan Indonesia, Penerbit Ardadizya Jaya, Jakarta
Azyanti, Sri, 2012, ‘Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Program Ekstrakulikuler Berbasis Satya dan Darma Pramuka’, Skripsi, Universitas Tanjungpura Pontianak.
Bryson, John, 2016, Perencanaan Strategis Bagi Organisasi Sosial, Pustaka Pelajar, Yogyakarta.
Danim, Sudarwan, 2008, Visi Baru Manajemen Sekolah; dari unit birokrasi ke lembaga akademik, Penerbit Bumi Aksara, Jakarta
Dharmawansyah, surya, 2014, ‘Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Mahasiswa Pada Politeknik Negeri Media Kreatif Makassar’, Jurnal Komunikasi Kareba, Vol. 3, No. 4
Hadis, Abdul dan Nurhayati, 2010, Manajemen Mutu Pendidikan, Penerbit Alfabeta, Bandung
Hamidi, 2016,’Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMP Negeri 51 Palembang’, Internship, Universitas Bina Darma Palembang.
Hardiyansyah, 2018, Kualitas Pelayanan Publik (Konsep, Dimensi, Indikator dan Implementasinya), Gava Media, Yogyakarta.
Kuswandari, Mei, 2010, ‘Strategi Pengembangan Kepariwisataan di Dinas Kubudayaan dan Pariwisata Kabupaten Boyolali’, Skipsi, Universitas Diponegoro Semarang.
Lidya, Elva, 2017, ‘Korelasi Kegiatan Ekstrakulikuler Keagamaan Terhadap Minat Wali Siswa Menyekolahkan Anaknya di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Prabumulih’, Gema Tarbiyah, Vol. 4, No. 2, h. 37-48
Maryadi, 2010, ‘Analisis SWOT Sebagai Strategi Pengembangan IKIP PGRI Semarang’, Skripsi, IKIP PGRI Semarang.
Mujammil, Qomar, 2007, Manajemen Pendidikan Islam, Penerbit Erlangga, Jakarta
Mulyasa, E, 2006, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Roesdakarya
Narmoatmojo, Winarno, 2002,’Ekstrakulikuler di Sekolah : Dasar Kebijakan dan Aktualisasi’, Skripsi,
Nugroho, Riant, 2010 Perencanaan in Action. Jakarta: GramediaTangkilisan, Hassel Nogi S, 2003, Manajemen Modern Untuk Sektor Publik. Yogyakarta: Baliriung.Co.
Owen. K. 2006. Child and AdolescenceDevelopment: An Integrated Hadiyanto, 2004, Mencari Sosok Desentralisasi Manajemen Pendidikan di Indonesia, Penerbit Rineke Cipta, Jakarta
Saifulloh, Moh, 2012, ‘Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah’, Jurnal Sosial Humaiora, Vol 5 No.2
Segala. S. 2009. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta Pascasarjana Bina Darma. 2017. Pedoman Internship Program Pascasarjana. Palembang, Universitas Bina Darma
Siagian, Sondang P. 2008, Manajemen Stratejik. Jakarta: Bumi Aksara Bryson, John M. 2007, Perencanaan Strategis bagi Organisasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Solehan, 2013, ‘Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Negeri Muara Enim’, Tesis,
Sugiyono, 2012, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Alfabeta, Bandung
Published
2019-01-25
How to Cite
Lidya, E. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Madrasah (Studi pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kota Prabumulih). Jurnal Ilmiah Bina Manajemen, 1(1), 1–7. Retrieved from https://journal.binadarma.ac.id/index.php/BINAMANAJEMEN/article/view/90
Section
Articles
Abstract viewed = 778 times
1 : 672 times